Jo Van der Herten (ACV Openbare Diensten): “Vervoer op maat haalt dienstverlening zwaar onderuit”
De hervorming bij de Lijn is een grote chaos. Dat is zowat het belangrijkste besluit van een recente analyse die De Tijd maakte van de plannen van de regering. “Een zeer terechte conclusie,” bevestigt Jo Van der Herten, verantwoordelijke vervoer bij ACV Openbare Diensten, “Wij waarschuwen al van bij de start van de plannen voor de chaotische en onduidelijhe situatie waar we nu in zitten.”
Na jarenlange voorbereiding en herhaaldelijk uitstel gaat dit weekend – om precies te zijn op zaterdag 6 januari – de tweede fase rond de basisbereikbaarheid bij De Lijn in. Dat concept houdt in dat er van een aanbodgestuurd naar een vraaggestuurd model overgestapt wordt en meer ingezet moet worden op combimobiliteit. Er zal dus meer gebruik gemaakt moeten word en van de belbus of de fiets.
Jo Van der Herten: “Hoewel het mooi verpakt wordt als een verbetering van het openbaar vervoer, is het niet meer of minder dan een besparingsmaatregel. Eentje met zware gevolgen voor heel veel mensen. 90% tram- en busgebruikers geven aan dat ze aangewezen zijn op het aanbod van De Lijn voor al hun essentiele verplaatsingen. Toch werden sinds 2010 al honderden miljoenen euro’s bespaard bij De Lijn. De Vlaamse Regering moet zorgen voor een inclusieve maatschappijmodel, en werk maken van een performant openbaar stads- en streekvervoer. Dit plan zal enkel vervoersarmoede in de hand werken.”
Over heel Vlaanderen verdwijnen netto 3.800 bushaltes. Dat betekent concreet dat er in ruim 60% van de Vlaamse steden en gemeenten minder haltes zullen zijn en gehuchten of wijken niet langer bediend worden. Vooral voor ouderen en minder mobielen is dat absoluut geen vooruitgang. Deelsteps of een eind wandelen naar de bushalte zijn voor hen geen optie.
Jo Van der Herten: “Wij waarschuwen er al maanden voor dat heel wat mensen in de kou komen te staan. Alles wijst erop dat het ‘vervoer op maat’ zal uitdraaien op een grote besparingsoperatie die de kwaliteit van die dienstverlening zwaar onderuit haalt. Los daarvan blijkt nu ook dat er niet aan de randvoorwaarden voldaan is, de beloofde Hoppinpunten met een aanbod van verschillende vervoersmogelijkheden zijn er nog niet, de routeplanner die daarbij hoort werkt niet. Het is momenteel bijvoorbeeld niet mogelijk om er bijvoorbeeld taxiritten, deelauto’s of e-steps mee te boeken.”
ACV Openbare Diensten sluit zich dan ook aan bij de nationale protestactie 5 voor 12 tegen het nieuwe vervoersplan van De Lijn. De actie wordt op zaterdag 6 januari gehouden en wordt georganiseerd door de Verenigde Supporters van het Openbaar Vervoer.
- Jo Van der Herten (ACV Openbare Diensten): “Vervoer op maat haalt dienstverlening zwaar onderuit”. Illustratie ACV Openbare Diensten.