Keolis wordt waarschijnlijk de nieuwe vervoerder op de Valleilijn tussen Amersfoort, Ede en Wageningen
Keolis wordt waarschijnlijk de nieuwe vervoerder voor de treindienst Amersfoort-Ede-Wageningen (de Valleilijn). Het vervoerscontract (concessie) gaat in per 10 december 2023 en eindigt op 13 december 2036. De gunning aan de vervoerder is op basis van een Europese aanbesteding. Binnen 6 weken kunnen belanghebbenden een bezwaar indienen. Als dit niet gebeurt is de gunning na 6 weken onherroepelijk.
De treindienst blijft zoals deze nu is. Er worden geen ritten geschrapt. Ondanks dat er nog steeds minder reizigers zijn dan voor de Covid-19 pandemie.
“Fijn dat we nu twee goede biedingen hebben binnengekregen,” zegt een tevreden Jan van der Meer, gedeputeerde openbaar vervoer van de provincie Gelderland. “Juist meer comfort, betere reisinformatie en meer servicepersoneel zijn voor reizigers belangrijk naast betrouwbaarheid van de dienstregeling. We hopen dat het aantal reizigers de komende jaren groeit.”
De nieuwe vervoerder neemt alle huidige treinstellen over. Dit zijn 5 Protos treinstellen (2007) en 2 Stadler-Flirt treinstellen (2018). De Protos-treinstellen worden vernieuwd en comfortabeler gemaakt en krijgen de RRReis-huisstijl. Er komen goed werkende wifi, USB-aansluitpunten en stopcontacten. Het zitcomfort verbetert door nieuwe bredere en comfortabelere stoelen. Het aantal zitplaatsen neemt iets toe. De 2 Stadler Flirt-treinstellen krijgen een andere indeling. Hierdoor moet het in-en uitstappen sneller kunnen verlopen. Tijdens de drukke ochtend-en avondspits is het helaas onvermijdelijk dat reizigers moeten staan. Maar door de nieuwe inrichting wordt het staan aangenamer gemaakt.
In de toekomst is te zien waar het druk is in de trein en waar nog zitplaatsen zijn. Aan de buitenkant van de trein is dat te zien aan de kleuren rood, groen en oranje. Binnen in de trein is dit te zien aan groen bij een lege zitplaats.
De actuele reisinformatie wordt beter. Keolis besteedt extra aandacht aan de informatievoorziening aan reizigers tijdens verstoringen in de dienstregeling en het daarbij snel inzetten van bussen. Belangrijk pluspunt is dat Keolis meer medewerkers Service en Veiligheid gaat inzetten.
Twee partijen schreven in voor de aanbesteding. Gunning vond plaats op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Prijs en kwaliteit telden beiden voor 50% mee. Inschrijvers moesten een materieelplan, kwaliteitsplan en personeelsplan indienen. Een beoordelingsteam beoordeelde dit. Keolis behaalde de hoogste totaalscore.
De provincie koos ervoor om in deze concessie verantwoordelijk te worden voor de opbrengst in plaats van de vervoerder. Dat betekent dat de vervoerder betaald wordt voor de kosten van de dienstregeling en wat daarbij hoort. De inkomsten gaan naar de provincie. Daarmee is het grootste financiële risico voor de vervoerder weg.
Het directe personeel, in dit geval de machinisten en medewerkers Service en Veiligheid, kunnen overgaan naar een nieuwe vervoerder. De nieuwe vervoerder moet een vooraf vastgesteld aantal fte aan indirect personeel overnemen. De huidige en nieuwe vervoerder gaan hier binnenkort over overleggen.
- Keolis wordt waarschijnlijk de nieuwe vervoerder op de Valleilijn tussen Amersfoort, Ede en Wageningen.