Komende jaren financieel uitdagend voor NS
De komende jaren zullen voor NS financieel uitdagend blijven. Dat komt door de hoge inflatie, structureel lagere reizigersaantallen, onzekerheid over energieprijzen en het aflopen van de beschikbaarheidsvergoeding in 2022. In 2023 is een eenmalige transitievergoeding van € 45 miljoen in het vooruitzicht gesteld. Gedurende de periode 2020-2022 heeft corona NS, inclusief de ontvangen beschikbaarheidsvergoeding, € 220 miljoen aan operationele verliezen gekost.
NS moet de komende jaren blijven lenen om alle bedrijfsactiviteiten en investeringen volledig te financieren, terwijl de schuld afgelopen jaren al is opgelopen met ruim € 1.185 miljoen naar € 1,8 miljard. NS blijft zich inspannen om het kostenniveau te verlagen. In 2020 is NS met een programma gestart om € 1,4 miljard te besparen tot en met 2024. Inmiddels heeft NS de helft van dit programma gerealiseerd. NS verwacht dat de huidige Hoofdrailnetconcessie verlieslatend blijft tot en met 2024.
De komende periode wordt gesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de voorwaarden voor de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die in 2025 ingaat.
- Komende jaren financieel uitdagend voor NS. Foto NS.