Koude start voor chauffeurs in nieuwe buurtbussen: ‘Foutje in aanbesteding’
Het wordt een koude start voor de kleumende vrijwilligers in Twente. Chauffeurs op leeftijd moeten in de winter in alle vroegte eerst de ramen van de buurtbus schoonkrabben voordat ze op pad kunnen gaan. Dat is vanaf 10 december de harde realiteit, door een fout in de aanbesteding. “Enorm jammer”, vertellen de vrijwilligers De Stentor.
De buurtbus is het succesvolle antwoord op de verschraling van het openbaar vervoer en de daardoor verminderde bereikbaarheid van veel dorpen op het platteland. Maar voor alle buurtbuschauffeurs, veelal vrijwilligers tussen de 65 en 75 jaar die na hun pensioen graag maatschappelijk actief blijven, verandert er na 10 december het een en ander. De bekende rode buurtbussen worden niet alleen wit, nu Arriva de aanbesteding heeft gewonnen. Het wordt in de nieuwe buurtbussen ook een stuk kouder. Bij Buurtbusvereniging Hellendoorn balen ze ervan.
“We krijgen drie splinternieuwe busjes, maar die hebben helaas geen standkachel”, vertelt penningmeester Peter Linthorst. “Dat is een luchtverwarmingssysteem, dat automatisch aanspringt ruimschoots voordat de bussen rond zeven uur aan hun eerste rit beginnen. Hierdoor ontdooien de bevroren ramen en is er een aangename temperatuur als de chauffeur achter het stuur stapt.”
Volgens Linthorst is simpelweg vergeten die voorziening op te nemen in de aanbesteding. “Dat is natuurlijk enorm jammer voor onze chauffeurs, die de winterdag nu eerst moeten krabben om dan in een koude bus te gaan zitten die pas echt opwarmt wanneer ze gaan rijden. We hebben hierover met Arriva gesproken, maar de buurtbusjes zijn al besteld en worden binnenkort geleverd.”
In Hellendoorn wordt daarom naar een andere oplossing gezocht. Twee buurtbussen staan in Hellendoorn op de parkeerplaats bij de bibliotheek. De derde staat In Haarle op het terrein van rijwielhandel Spijkerman. Linthorst: “We hebben de gemeente gevraagd of we de twee busjes in Hellendoorn in de oude brandweerkazerne kunnen parkeren. Als ze binnen staan is het probleem opgelost. We hebben nog geen reactie gekregen op ons verzoek.”
Deze kwestie – die al enige tijd loopt in de lokale en regionale media – is inmiddels ook doorgedrongen tot de Hellendoornse gemeenteraad, waar partijen zich bezorgd afvroegen of het ontbreken van de standkachels niet kan leiden tot het afhaken van vrijwilligers. Linthorst zegt dat zeker niet te kunnen uitsluiten, maar dit ‘nog niet’ aan de orde is. Hij verwacht wel dat sommige chauffeurs flink gaan klagen als de temperatuur ’s nachts ver beneden nul zakt, maar dat het daarbij blijft.
Zijn mening wordt gedeeld door Ben Hobert uit Haarle, die al bijna tien jaar als vrijwilliger op de buurtbus zit. Hij noemt deze situatie “vervelend, maar niet echt problematisch”. Hobert erkent echter dat het voor de chauffeurs op de eerste ritten wel iets is om rekening mee te houden. Hobert: “Ik zei gisteravond nog tegen mijn vrouw dat het vannacht licht zou gaan vriezen en het wellicht beter was om een deken voor de voorruit van de bus te leggen. Als ik straks eerst uitgebreid moet gaan krabben, dan kom ik daardoor later in Nijverdal aan. Ik ga dan echt niet jakkeren. De dienstregeling is belangrijk, maar de veiligheid gaat boven alles. En ik denk dat alle chauffeurs daar zo over denken.”
De Buurtbusvereniging Hellendoorn verwacht dit jaar zo’n 55.000 passagiers te vervoeren in de achtpersoons busjes, met name ouderen en scholieren. De buurtbusvereniging beheert drie reguliere buslijnen, die vanaf het NS-station in Nijverdal naar Hellendoorn, (verpleeghuis Krönnenzommer), Raalte, Den Ham en Daarlerveen rijden. Onderweg wordt ook gestopt bij haltes in de op deze routes liggende dorpen (Haarle, Hellendoorn, Daarle), buurtschappen (Marle) en wijken (Kruidenwijk).
Een woordvoerster van Arriva zegt dat het ontbreken van de standkachels in de nieuwe buurtbussen bekend is en dat in een recent gesprek met de coördinatoren van alle buurtbusverenigingen in Twente is aangeboden deze voorziening later alsnog in te bouwen. “Arriva laat haar chauffeurs niet in de kou staan”, benadrukt zij.
- Koude start voor chauffeurs in nieuwe buurtbussen: ‘Foutje in aanbesteding’. Foto (van het oude buurtbusje): Twents.