Kritiek op uitbreidingsplannen Brussels Airport vanwege ontbreken milieudoelstellingen
Brussels Airport heeft grootse uitbreidingsplannen. Het investeert een half miljard euro om de passagiersgroei die in de komende jaren verwacht wordt, op te vangen. Maar de federale ombudsman van de luchthaven reageert in De Morgen teleurgesteld. “De aankondiging bevat geen enkele milieudoelstelling, geen enkele cent om de geluidsoverlast en vervuiling te verminderen.”
De luchthaven wil een nieuwe intermodale hub bouwen, een uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, een nieuw hotel, een nieuwe drop-offzone en een groene boulevard met park. De investering is de grootste van de afgelopen dertig jaar op Brussels Airport. Het volledige project moet uiterlijk in 2032 klaar zijn.
De Belgische luchthaven verwacht een toename van het aantal passagiers met 30 procent tegen 2032, tot 32 miljoen. “De huidige terminal heeft evenwel maar een maximumcapaciteit van 28 tot 30 miljoen passagiers”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “Dat is niet optimaal voor het comfort van de passagiers. En ook het Sheraton-hotel heeft stilaan zijn limieten bereikt en draait bijna op volle capaciteit.” De verticale verbinding tussen de vertrek- en aankomsthal en het openbaar vervoer is volgens de topman ook vaak verzadigd.
“Op basis van die vaststellingen hebben we gekozen voor het nieuwe investeringsplan,” zegt Feist. “Vandaag gaat fase 1 van start van een tienjarenplan, zodat we in de toekomst op een goede manier meer passagiers kunnen verwelkomen. “Als hub-luchthaven in het hart van Europa wil Brussels Airport verder investeren in de capaciteit en kwaliteit van haar infrastructuur voor zowel de reizigers als de medewerkers van de luchthaven.”
Brussels Airport wil de passagiers een totaal vernieuwde ervaring aanbieden in de vertrek- en aankomsthal, met meer ruimte en licht en een uitzicht op de operaties op de platformen. Feist: “Daarnaast gaan we ook de interconnectiviteit tussen de verschillende vervoersmiddelen zoals trein, bus en de toekomstige tram verbeteren en ook meer capaciteit voorzien.” Ook de parkingcapaciteit zal volgens Feist verbeterd worden. Tegen 2026 moet de drop-offzone verplaatst zijn naar een locatie achter het Sheraton-hotel. In de periode 2028-2030 volgt dan de intermodale hub, en tegen 2030-2032 moeten de terminal, het hotel en de boulevard klaar zijn.
Ombudsman Philippe Touwaide zegt in een reactie “teleurgesteld” te zijn “omdat de aankondiging geen enkele milieudoelstelling bevat, geen enkele cent om de geluidsoverlast en vervuiling te verminderen”. Hij herinnert aan de intentie om een geluidsmuur te bouwen, net als een overdekte proefdraailoods voor motoren. Die laatste is sinds 1988 verplicht, maar werd nooit gerealiseerd.
Verder zegt hij verbaasd te zijn omdat “de luchthavenactiviteit nooit neutraal zal zijn, noch in CO² noch in koolstof, vliegtuigen zullen altijd vervuilen. De gebouwen zouden misschien neutraal kunnen zijn, maar niet het luchtverkeer”, klinkt het. “Ik ben voor een evenwicht tussen economie, milieu en gezondheid. Ik heb niets tegen de luchthaven, maar een privébedrijf kan in 2025 zijn economische activiteit niet willen ontwikkelen zonder enige concrete inspanning op milieugebied.”
“Brussels Airport Company heeft sinds 2003 nog steeds niet bijgedragen aan het isolatiefonds en wil geen enkele euro uitgeven die hen niets oplevert, dus de geluidsmuur en de overdekte proefdraailoods staan niet op hun prioriteitenlijst. Het is echt jammer dat er zo weinig consideratie is voor de hele gemeenschap die rond het luchthavengebied van Brussel-Nationaal woont,” zegt Touwaide. “Als federale ombudsman, autonoom en onafhankelijk bewaker van het recht en de wetten, vind ik dat Brussels Airport Company ook alle milieumaatregelen moet overwegen die zowel de luchtvervuiling als de geluidsoverlast van het luchtverkeer op Brussel-Nationaal zouden verminderen, met respect voor het grondwettelijke recht op rust en stilte, dus op rustige nachten voor iedereen.”
- Kritiek op uitbreidingsplannen Brussels Airport vanwege ontbreken milieudoelstellingen. Foto Brussels Airport.