Kritiek zwelt aan op kortzichtige beslissing de Eurostar een jaar uit de vaart te namen tussen Amsterdam en Londen
Reizigersorganisatie Rover heeft geen enkel begrip voor de situatie en noemt deze in een furieuze reactie “ongehoord”. Reizigers tussen beide steden komen volgens directeur Freek Bos van de belangenbehartiger “maanden in de kou te staan”. De organisatie roept ProRail en de staatssecretaris op de plannen zo aan te passen dat de verbinding in stand blijft. “De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen. Zonder een alternatief. Ik snap het echt niet. Zo’n verbouwing is toch te plannen?”
Wellicht kan de Kamer donderdag, wanneer ondermeer over spoorzaken en internationale treinen wordt gesproken, nog wat invloed uitoefenen. Amsterdam, dat de Eurostar als “cruciaal” ziet voor de stad, wil de rechtstreekse verbinding met Londen niet kwijt. “Het is eigenlijk niet uit te leggen dat zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt,” zegt wethouder Melanie van der Horst bij AT5. “Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen.”
“Ik wil samen met het ministerie, ProRail en NS kijken of er nog manieren zijn om de tijd te verkorten”, aldus wethouder Van der Horst nu.
- Zowel in Amsterdam als in Rotterdam zijn de faciliteiten voor de paspoort- en bagagecontroles onvoldoende voor een grote groep reizigers. Foto NS.