Lang gewacht, stil gezwegen: New York City verhoogt na 10 jaar gemiddeld taxitarief met 23 procent; Ook Uber- en Lyftprijzen omhoog
De Taxi and Limousine Commission (TLC), de vergunningverlener voor het personenvervoer in New York City, verhoogt voor het eerst in 10 jaar de taxitarieven. De kosten van een gemiddelde taxirit zullen met 23 procent stijgen van $ 15,97 (€ 15,34) naar $ 19,62 (€ 18,84). De TLC hoopt dat dit de noodlijdende taxisector een steuntje in de rug zal geven. Ondertussen is de kwestie van de voorgestelde nieuwe stadstol voor een deel van Manhattan ($23,00 – €22,36) – die een flinke financiële bedreiging voor de taxibedrijfstak betekent – nog steeds niet opgelost. De staat New Jersey verzet zich tegen de tol in Manhattan.
De TLC zei dat het de stap nam om meer geld in de zakken te krijgen van taxichauffeurs die het afgelopen decennium voor veel uitdagingen hebben gestaan, waaronder de stijgende populariteit van ride-hailingdiensten zoals Uber, een pandemie die het taxivervoer vrijwel tot stilstand bracht en taxichauffeurs die onder grote schulden gebukt gaan. Volgens de TLC zou deze verhoging het bruto-inkomen van taxichauffeurs met 33 procent moeten verhogen.
Het basistarief wordt met 50 cent verhoogd van $ 2,50 naar $ 3,00, en de spitstoeslagen worden verhoogd van $ 1,00 naar $ 2,50. Nachttoeslagen gaan $ 0,50 omhoog naar $ 1,00, en het vaste tarief voor ritten tussen Kennedy Airport en New York City gaat omhoog van $ 52,00 (€ 49,94) naar $ 70.00 (€ 67,23). Die laatste verhoging is maar liefst 35 procent. De tariefsverhogingen zullen voor het einde van het jaar van kracht worden, zei de TLC.
De TLC verhoogde ook de Uber- en Lyft-tarieven met 7 procent per minuut en 24 procent per mijl. Voor een standaardrit van 30 minuten en 7,5 mijl (ruim 11 km) geldt straks een minimumbetaling van $ 27,15 (€ 26,39), meer dan $ 2,50 (€ 2,43) boven de huidige ride-hailingtarieven.
Een groep taxichauffeurs, die aanwezig was bij de bekendmaking van de nieuwe TLC-tarieven juichte het unanieme TLC-besluit toe. TLC-voorzitter David Do feliciteerde hen: “Het verhogen van de taxitarieven en het minimumloon van taxichauffeurs is wat goed is voor onze stad”, zei Do in een verklaring. “Deze verhogingen zullen helpen om de hogere bedrijfskosten en de kosten van levensonderhoud voor chauffeurs met een TLC-vergunning te compenseren.”
De iconische gele taxi’s van New York City zijn overschaduwd door huurauto’s. De laatste beschikbare gegevens, verzameld door de TLC, registreerden in juli een dagelijks gemiddelde van 5.700 gele taxi’s in de straten van de stad, vergeleken met 46.800 huurauto’s die werden bestuurd via ride-hailing-apps.
In de afgelopen maanden hebben taxichauffeurs ook hun bezorgdheid geuit over de stadstol, een congestieheffing die tot doel heeft het openbaar vervoer te compenseren voor de tijdens corona ontstane tekorten en forenzen te ontmoedigen om door Midtown en Lower Manhattan te rijden. Wellicht krijgen taxi’s als onderdeel van het ov, een uitzonderingspositie, maar dat is nog niet zeker. “Alles kost veel meer”, vertelt Richard Chow, 64, een immigrant uit Myanmar en al 17 jaar taxichauffeur, tegen de New York Times. “Daarom hadden we deze verhoging nodig. Het helpt de chauffeurs enorm om te overleven.”
- New York City: verhoging van taxitarief na 10 jaar – gemiddeld tarief gestegen met 23%; Ook Uber en Lyft rijden duurder. Foto: Taxi & Limousine Commission.