LEVC CEO Alex Nan: “We kunnen altijd nieuwe taximodellen maken op het nieuwe SOA-platform”
In een video-interview vorige week bevestigde Alex Nan, CEO van fabrikant van elektrische voertuigen London Electric Vehicle Company (LEVC) dat nieuwe taximodellen ‘op elk moment’ kunnen worden geproduceerd na de lancering van het nieuwe SOA-platform waar we vorige week over berichtten.
LEVC kondigde recent plannen aan voor de lancering van een nieuw op SOA (Space Oriented Architecture) gebaseerd voertuigplatform met nieuwe futuristische functies. Of en hoe die nieuwe taximodellen ook bestemd zijn voor buitenlandse markten, en meer precies voor welke, blijft een grote vraag.
In het video-interview dat LEVC zelf uitbracht, zei Nan iets over de lancering van het nieuwe SOA-platform: “Naast de Taxi TX-technologie die we al hebben, hebben we nu deze nieuwe voertuigarchitectuur-technologie. De twee technologieën vullen elkaar aan. We kunnen op elk moment nieuwe modellen produceren. We zijn nog aan het kijken wanneer dit nieuwe taximodel op de markt komt.”
LEVC wil graag verder groeien dan de Londense markt. “Dit merk zal alleen overleven als het weggaat van de op Londen gerichte niche”, zei voormalig LEVC-CEO Jörg Hofmann vaak, waarbij hij regelmatig de wens uitsprak dat het bedrijf “groener” zou worden, niet als taxiproducent maar meer als ‘aanbieder van mobiliteitsoplossingen’” wordt waargenomen. Omgekeerd zei Hofmann dat de elektrische taxi van LEVC een succesvol product is: “We zijn blij met de vraag naar de TX.”
Maar de taxi- en bedrijfswagenfabrikant LEVC zegt nog steeds geen plannen te hebben om een goedkopere variant van zijn geëlektrificeerde TX op de markt te brengen. Veel Londense taxichauffeurs zien de catalogusprijs van de TX van £ 55.600 (€ 63.632) nog steeds als een ontmoediging voor potentiële kopers. LEVC ziet het anders: “De operationele kosten staan voorop.” LEVC benadrukt de minimale onderhoudskosten en lange onderhoudsintervallen van de aandrijflijn, evenals een brandstofbesparing van ongeveer 100 pond (€ 115) per week in vergelijking met de dieselaangedreven TX4-voorganger. LEVC benadrukt de elektrische actieradius van 120 km van het hybride model en het gebruiksgemak als sleutelfactoren in de toenemende populariteit van de TX. LEVC beschouwt Londense taxichauffeurs als zijn meest loyale klanten, maar overweegt ook manieren om zijn productportfolio te diversifiëren buiten de TX- en LCV-bestelwagen. LEVC wil ook graag actief zijn op de huurautomarkt, waar de klanten bij platform-chauffeurs zijn te vinden.
De lancering van het SOA-platform en de innovatieve nieuwe, puur elektrische voertuigtechnologie zullen voertuigen mogelijk maken met een grotere elektrische actieradius – van ongeveer 600 km – en in de toekomst autonoom rijden. Het nieuwe platform, dat de afgelopen 2,5 jaar is ontwikkeld in R&D-centra in China, Zweden, het VK en Duitsland, maximaliseert de binnenruimte en biedt op één platform meerdere zit- en laadconfiguraties. Het kan een breed scala aan nieuwe producten ondersteunen – van modellen voor personenvervoer tot bedrijfsvoertuigen – en biedt aanzienlijke vooruitgang op het gebied van actieradius, efficiëntie, veiligheid, oplaadtijd, duurzaamheid en connectiviteit.
- LEVC CEO Alex Nan: “We kunnen altijd nieuwe taximodellen maken op het nieuwe SOA-platform.” Foto China Chamber of Commerce.