LEVC-CEO: “Er komt geen goedkope versie van de TX, de bekende ‘Londense taxi’”
De CEO van LEVC, Jörg Hoffman, zegt naar aanleiding van de aflevering van de 10.000e TX, dat de taxi- bedrijfswagenbouwer geen goedkope versie van de TX zal lanceren en er zijn geen plannen om de productie uit Groot-Brittannië te verplaatsen. Daarbij stelt de LEVC-CEO in Autocar dat “We alleen overleven als we weggaan uit Londense niche.”
Taxi- en bedrijfswagenbouwer London Electric Vehicle Company (LEVC) zegt dat het niet van plan is om een echt goedkope variant van zijn geëlektrificeerde TX te lanceren, maar later dit jaar wel een variant met lagere specificaties zal lanceren.
Jörg Hoffman sprak ook de wens uit dat het bedrijf verder zou groeien dan zijn markt in de hoofdstad. “Dit merk zal alleen overleven als het weggaat van de op Londen gerichte niche”, zei hij, waarmee hij de wens uitsprak dat het bedrijf zou worden gezien als een leverancier van ‘groene mobiliteitsoplossingen’. Omgekeerd zei Hoffman dat zijn geëlektrificeerde taxi een succesvol product is en verklaarde: “We zijn blij met de vraag naar de TX.”
De productie van een variant met iets lagere specificaties van de TX, genaamd Taxi Icon, zal in oktober van start gaan, maar deze zal niet kunnen in Londen kunnen rijden vanwege subtiele downgrades van apparatuur, die nog moeten worden gedetailleerd. Het nieuwe Taxi Icon-model komt echter wel in aanmerking voor gebruik in andere Britse en Europese steden en kan worden overgenomen door mobiliteitsdiensten zoals Uber en Lyft.
Velen hebben de catalogusprijs van £ 55.600 (€ 63.632) van de TX gezien als remmend voor potentiële kopers, maar Hoffman identificeert goedkopere lopende bedrijfskosten juist als de reden achter de aantrekkingskracht van het model. “De eigendomskosten zijn het allerbelangrijkste”, zei hij, waarbij hij de aandacht vestigde op de minimale onderhoudskosten en lange onderhoudsintervallen van de aandrijflijn, evenals op de brandstofbesparing van ongeveer £ 100 (€ 115) per week in vergelijking met zijn dieselaangedreven TX4-voorganger.
“Ik spreek vaak oude TX4-rijders die zo graag uit hun oude dieselauto’s willen stappen”, voegde hij eraan toe, waarbij hij de elektrische actieradius van 130 kilometer en het gebruiksgemak van het nieuwe model benadrukte als belangrijke factoren voor de toenemende populariteit van de TX.
LEVC beschouwt ‘black taxi’chauffeurs als zijn meest loyale klanten, maar overweegt ook manieren om zijn productportfolio te diversifiëren buiten de TXe en de onlangs onthulde LCV-bestelwagen.
Een puur elektrische versie van de TX is echter niet voor binnenkort, waarbij Hoffman stelt dat er momenteel geen batterijtechnologie beschikbaar is die de juiste balans biedt tussen actieradius en prijs. LEVC ontwikkelt autonome technologie, zei hij, maar die zal de komende vijf jaar niet op productievoertuigen te zien zijn.
De TX en LCV worden gebouwd in de nieuwe productiefaciliteit van LEVC in Coventry. Hoffman zei dat moederbedrijf Geely geen plannen heeft om de fabriek te sluiten in het geval van een no-deal Brexit, gezien de recente investering van £500 miljoen in de herontwikkeling van het Britse bedrijf.
Momenteel is Londen de grootste markt van LEVC, met 2000 TXe-modellen in gebruik, maar het bedrijf streeft ernaar om tegen 2022 70% van zijn producten te exporteren. Hoffman wees op de krimpende vraag naar particuliere huurautovoertuigen als reden voor de ambitieuze uitbreidingsplannen.
- LEVC-CEO ter gelegenheid van de aflevering van de 10.000e TX: “Er komt geen goedkope versie van de TX, de bekende ‘Londens taxi’” Foto LEVC.