MAN gaat zelf batterijpakketten voor trucks en bussen produceren in Neurenberg
“We beginnen nu met de industrialisatie van elektromobiliteit en gaan door op weg naar klimaatneutrale mobiliteit voor bedrijfswagens,” zegt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “Dit besluit maakt deel uit van de transformatie van MAN tot leverancier van duurzame vervoersoplossingen.”
De accupakketten van MAN bestaan uit batterijcellen, die op hun beurt zijn gegroepeerd in modules en samengevoegd in afzonderlijke lagen om een accupakket te vormen. Deze bouwtechniek vereist een hoog kennisniveau en strikte veiligheidsnormen. Afhankelijk van de actieradius heeft een zware e-truck tot zes van deze accupacks nodig. De elektrische trucks van MAN zullen in eerste instantie een actieradius hebben van 600 tot 800 kilometer. Bij de volgende generatie batterijtechnologie – die naar verwachting rond 2026 op de markt komt – denkt MAN een actieradius tot 1.000 kilometer te kunnen bereiken. Dit maakt de e-truck dan geschikt voor transport over lange afstanden.
Rond 2025 zal de total cost of ownership voor een e-truck en een dieselmotor op een vergelijkbaar niveau liggen. MAN verwacht dat de vraag van klanten naar elektrische trucks uiterlijk tegen die tijd aanzienlijk is toegenomen – ervan uitgaande dat de juiste laadinfrastructuur dan aanwezig is. In München start MAN begin 2024 met de productie van zware e-trucks. De truck- en busfabrikant heeft in 2019 al een kleine serie op de weg gezet. Ook heeft MAN al enige tijd volledig elektrische stadsbussen en bestelwagens in het programma.
- Feest in Neurenberg! MAN gaat zelf batterijpakketten voor trucks en bussen produceren in Neurenberg. Foto MAN.