Michel Pêtre (Taxis Verts): “Dit taxiplan ziet de klant compleet over het hoofd”
Voor Michel Pêtre, CEO van de grootste Brusselse taxicentrale Taxis Verts, heeft de Brusselse regering in zijn taxiplan de werkwijze van Uber geadopteerd. Dat stelt hij in een interview met de krant La Libre Belgique.
Afgelopen vrijdag werd de ontwerpverordening die is gericht op de hervorming van de regels voor de taxi-, huurauto- en limousinesector gestemd in het Brusselse parlement. De ontwerpordonnantie werd aangenomen met de stemmen van de meerderheid tegen de oppositie. Maar de gestemde tekst kan bepaald niet op unanimiteit rekenen bij de exploitanten van de platformen en anderen.
In de kolommen van La Libre Belgique toonde de chef van Uber in België al zijn oppositie tegen het plan. Opmerkelijk, omdat na de uitspraak van het hof van beroep, waarin Uber illegaal werd verklaard, dit platform snel-snel de eerste voorstellen wist te leveren voor de ‘plakpleister’-oplossing van de Brusselse regering waardoor Uber na een korte onderbreking toch nog door kon rijden na het vonnis. De Brusselse regering maakte merkwaardig genoeg met graagte gebruik van de ‘helpende hand van Uber.’
Ook de ‘klassieke taxi’s’ zijn niet tevreden. “Dit plan is erg dirigistisch, teveel naar mijn smaak,” klaagt chef Michel Pêtre van Taxis Verts. “Ik heb de indruk dat de Brusselse overheid in dit geval was verlamd door de oppositie van de verschillende belanghebbenden. Maar die overheid vergeet helemaal de klanten en vooral de zwakkere klanten. En dit, meer uit onwetendheid dan door echte planning. Het is duidelijk dat het een wet is die gemaakt is voor de chauffeurs.”
Pêtre betreurt de ’kloof’ tussen de bedoelingen van het regeerakkoord “dat ook veel over mobiliteit sprak en het belang van de taxi” en dit plan. “Het idee van toegang tot het vervoer voor iedereen, van de verplichting om iedereen te dienen, is volledig vergeten. Voor mij is de taxi een openbare dienst, zoals we hebben bewezen met projecten zoals Collecto (een succesvolle nachtelijke deeltaxi, gesubsidieerd door het Brusselse ov-bedrijf MIVB). “Onze beroepsactiviteit is niet alleen om te reageren op de klanten van de grote platformen in de stijl van Uber en zijn logica van ‘surge pricing’, dat wil zeggen een prijs die verandert met de wijziging van de vraag.”
De CEO vervolgt: “Er is mij verteld dat dit plan zo dirigistisch moest zijn, opdat de overheid zich kon verdedigen tegen Uber. Maar het is precies het tegenovergestelde: de overheid heeft juist de werkwijze van multinationals zoals Uber omarmd.” Volgens de baas van Taxis Verts, moet er aan alle klanten worden gedacht, zoals aan mensen met beperkte mobiliteit en nachtwerkers van ov-bedrijf MIVB die met Taxis Verts naar hun werk gaan. Dit is de grote vergeten groep van dit taxiplan.
“Dit zijn klanten die vervoerd moeten worden en het zijn niet de favoriete ritten voor de chauffeurs omdat ze niet de de meest winstgevende zijn. Maar als platform moeten we voldoen aan eis van service en stiptheid.” Die eis zal volgens Pêtre onmogelijk worden gemaakt in het nieuwe plan. “De wet zal de vrijheid verankeren van de chauffeur die op het moment dat hij dat wil de rit te nemen die hij wil uitvoeren. Natuurlijk kijken chauffeurs dan naar de mensen en ritten die hen het meeste opleveren en vergeten ze de ‘zwakkere’ gebruikers.”
“Ze begrepen er niets van,” verzucht Pêtre. “De verandering is totaal. Stel je voor dat de kassiers in de grote supermarkten voor zichzelf beginnen en kunnen werken wanneer ze dat willen. Hoe moeten die winkels dat ooit organiseren?”
Een andere klacht van Pêtre is dat de werking van de platformen wordt geregeld door de toekomstige verordening. “Dat is absurd, want de wet is heel moeilijk uitvoerbaar. Ze hebben er werkelijk niets van begrepen. De Brusselse overheid zal platformen vragen om een hele reeks gegevens die door hen moeten worden goedgekeurd. Dat zal geen probleem vormen voor Uber en zijn enorme IT-logistiek, maar hoe gaan de kleintjes het doen en de kleinere lokale platformen? Voor hen betekent het plan extreme onzekerheid. Vooral ook omdat het plan een extreme rigiditeit heeft. Daar gaan we, helaas, nog spijt van krijgen.”
- Michel Pêtre (Taxis Verts): “Dit taxiplan ziet de klant compleet over het hoofd. ”