Minister-president Dick Schoof verzekert tijdens lobbybijenkomst “De Lelylijn is niet van de baan”
De Lelylijn is niet van de baan. Sterker nog: minister-president Dick Schoof wil kijken of het masterplan voor de Lelylijn ook versneld kan worden. Schoof deed deze uitspraken dinsdag tijdens de lobbybijeenkomst ‘Noord in Nieuwspoort’ van de drie noordelijke provincies in Den Haag, meldt Omrop Fryslân. Sinds het kabinet een greep in de Lelylijn-kas deed om daarmee andere zaken te financieren (knooppunt Meppel en de Nedersaksenlijn) zijn de verhoudingen van de noordelijke provincies met Den Haag verstoord. ‘Onbehoorlijk bestuur’, was een opmerking die de boze noordelijke politici vaak in de mond namen.
De Lelylijn was het belangrijkste onderwerp op de tiende editie van ‘Noord in Nieuwspoort’. De provincies Friesland en Groningen waren eerder dit voorjaar namelijk erg teleurgesteld en ook boos toen het kabinet in het kader van de voorjaarsnota besloot om de regionale Nedersaksenlijn van Veendam naar Emmen aan te leggen. Dat gebeurt namelijk met geld dat oorspronkelijk bedoeld was voor de Lelylijn. Daardoor is de Lelylijnpot nu grotendeels leeg.
“De Lelylijn is niet van de baan”, zei premier Schoof in een zaal propvol noordelijke bestuurders. “Ik wil samen met staatssecretaris Jansen bekijken of we het masterplan kunnen versnellen.” Jansen schreef eerder dat hij eind 2026 een masterplan voor de Lelylijn aan de Tweede Kamer wil voorleggen. De noordelijke provincies vinden dat te laat en willen dat masterplan eerder zien.
“Eind 2026 duurt veel te lang,” zegt de Friese verkeersgedeputeerde Matthijs de Vries. “Daar moet extra tempo en capaciteit op, zodat het klaar is voor de zomer van 2026.”In dat geval kan het project Lelylijn worden meegenomen in de besluitvorming binnen het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), dat altijd in het najaar plaatsvindt.
Nu al een MIRT-verkenning uitvoeren voor de Lelylijn is volgens premier Schoof niet mogelijk. Daarvoor moet er volgens hem zicht zijn op 75 procent van het budget voor de spoorlijn. De kosten van de nieuwe spoorverbinding van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen worden geschat op meer dan 12,5 miljard euro. Hoe duur het project precies wordt en hoe het het best gefinancierd kan worden, moet blijken uit het masterplan.
Het Drentse Tweede Kamerlid Eline Vedder (CDA) heeft moeite met het feit dat het kabinet-Schoof in het regeerakkoord wel uitspreekt te willen beginnen met de aanleg van de Lelylijn, maar daar tot nu toe geen geld voor vrijmaakt. “Zolang er geen budget onder zit, zijn het vooral mooie woorden”, zegt Vedder. “Maar ik zal Schoof zeker aan deze woorden blijven herinneren.”
Vedder is van mening dat het kabinet bij zeer grote infrastructurele projecten, zoals de Lelylijn, best wat flexibeler mag omgaan met de spelregels van het MIRT. Gedeputeerde Friso Douwstra is het volledig mee eens met zijn partijgenoot Vedder. “Als het kabinet in het kader van de NAVO-normen opnieuw kan onderhandelen over de begroting, dan kunnen ze ook wel kijken naar de normen voor het MIRT. Het draait om politieke wil.”
De bijeenkomst ‘Noord in Nieuwspoort’ trok vooral ambtenaren, lobbyisten en provinciale en gemeentelijke bestuurders naar Nieuwspoort. Tweede Kamerleden konden er niet bij zijn, omdat er op datzelfde moment werd gestemd in het parlement. Kamerleden zoals Vedder en de Leeuwarder Harry Bevers kwamen net op tijd om de borrel na afloop nog mee te maken, met drankjes en hapjes uit de drie noordelijke provincies. Premier Schoof was toen al vertrokken voor een ontmoeting met de premier van IJsland.
- Minister-president Dick Schoof verzekert: “De Lelylijn is niet van de baan”. Foto Rijksoverheid/Martijn Beekman