MIVB schaft 70 nieuwe gelede elektrische Citaro’s aan bij EvoBus
De raad van bestuur van de MIVB keurde onlangs een bestelling goed van 70 gelede elektrische Citaro’s van EvoBus. De levering van deze bussen is voorzien vanaf 2024. Ze vervangen de Euro 5-bussen en breiden de MIVB-vloot uit. De Brusselse ov-maatschappij zet de omvorming tot een elektrische vloot verder en verbindt er zich toe een almaar milieuvriendelijker en efficiëntere dienst te verlenen aan de reizigers.
De raad van bestuur van de MIVB gunde de aankoop van 70 nieuwe gelede elektrische bussen op dinsdag 28 maart aan EvoBus (Mercedes-Benz). De wetgeving inzake overheidsopdrachten voorziet in een standstill-termijn van 15 dagen. De aankoop wordt gefinancierd via de lening die de Europese Investeringsbank aan de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toekende. Binnen dit budget is ook de aankoop van een twintigtal standaard elektrische bussen gepland. De gunning daarvan is gepland in september 2023.
De eerste elektrische bussen van de MIVB kwamen in 2018 en 2019 op het Brusselse net aan. Momenteel rijden er 37 volledig elektrische voertuigen van verschillende afmetingen (midi, standaard en gelede) door de straten van Brussel. Dankzij deze eerste bestelling kon de MIVB kennismaken met deze nieuwe technologie. Dankzij deze bestelling van 70 elektrische gelede bussen kan de MIVB naar een hogere versnelling schakelen met het oog op de elektrificatie van haar volledige busvloot tegen 2035.
De eerste bus van deze bestelling wordt in januari 2024 geleverd. In de eerste fase wordt het voertuig getest en gebruikt om de chauffeurs van de MIVB op te leiden. Deze fase biedt de MIVB ook de gelegenheid om eventuele wensen voor aanpassingen kenbaar te maken voordat de rest van de bestelling wordt geleverd en in gebruik wordt genomen.
Prijs, timing, prestaties op het gebied van onder meer energieverbruik en laadtijd gaven de doorslag in het voordeel van EvoBus. De MIVB heeft al verschillende jaren ervaring met dit merk voertuigen, wat een groot voordeel is, naast de algemene kwaliteit van de offerte op financieel vlak. Bovendien zal de geplande leveringsdatum het mogelijk maken de termijnen van de lage emissiezone (LEZ) te halen voor de uitdienstneming van Euro 5-dieselvoertuigen. Deze 70 elektrische voertuigen zijn niet alleen bedoeld om de ongeveer 50 Euro 5-dieselbussen te vervangen die in 2025 niet meer in Brussel zullen kunnen rijden, maar ook om de busvloot van de MIVB uit te breiden, goed voor 2.000 extra plaatsen.
- De bestelde bussen zijn van het type ‘opportunity charging’. Dit betekent dat hun batterijen ’s nachts opladen in de remise en overdag aan laadpalen op de eindpunten. Foto MIVB.