MIVB vernieuwt metrosignalisatie voor meer regelmaat en betrouwbaarheid: metrolijn 1 ‘s avonds onderbroken van 5 t/m 22 augustus
De MIVB vervangt de signalisatie op de Brusselse metrolijnen 1 en 5. Deze werkzaamheden maken een onderbreking van het metroverkeer tussen Joséphine-Charlotte en Stokkel op weekdagen na 21.00 uur nodig. Een vervangende busdienst brengt reizigers op hun bestemming. De nieuwe signalisatie van het CBTC-type (Communication Based Train Control) zal de organisatie van het metroverkeer betrouwbaarder en flexibeler maken voor meer passagierscomfort, terwijl een maximaal veiligheidsniveau behouden blijft.
De signalisatie is een complex communicatiesysteem waarmee sporen en metrostellen worden uitgerust om het metroverkeer veilig en efficiënt te kunnen organiseren. Het omvat seinen voor de bestuurders en kabels en antennes langs de sporen om elk stel op elk moment te kunnen lokaliseren. Het systeem zorgt ervoor dat metro’s niet te snel rijden of te dicht op elkaar volgen.
De bestaande signalisatie is in dienst sinds de opening van de metro in 1976 en heeft haar diensten bewezen. Het systeem is robuust, efficiënt en zeer veilig. Na bijna 50 jaar, is het echter tijd om de signalisatie te moderniseren en aan te passen aan de evolutie van het metroverkeer, met nieuwe stellen die dichter op elkaar moeten kunnen rijden. Met het bestaande systeem is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het interval tussen twee stellen op het gemeenschappelijk traject van lijnen 1 en 5 nog te verkleinen. Met CBTC zal dat wel kunnen, in alle veiligheid.
De uitrol van de nieuwe metrosignalisatie op de lijnen 1 en 5 ging van start in 2020. De installatie gebeurt voornamelijk ’s nachts tussen 01.00 uur en 05.00 uur om de dienstverlening van de metro zo min mogelijk te verstoren. De interventies beperken tot nachtelijke periodes van 4 uur vraagt een minutieuze organisatie van het werk.
De installatie gaat nu de laatste rechte lijn in en vereist ook om de nieuwe CBTC-signalisatie te testen. Daarvoor volstaan de nachtelijke onderbreking niet langer. Daarom zal de metrodienst tijdelijk worden aangepast op lijn 1 tussen de haltes Josephine-Charlotte en Stokkel. Op de avonden van 5 tot en met 22 augustus zal daar geen metro rijden na 21.00 uur. Reizigers kunnen gebruik maken van een pendelbus, die wordt verlengd tot Merode om de aansluitingen met lijnen 5, 7 en 25 te verzekeren. Om weekenduitstapjes te vrijwaren, rijden de metro’s normaal op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond.
Deze aanpassing van de dienst zal toelaten om de installatie van CBTC te versnellen. Afhankelijk van de resultaten van de uitgevoerde tests zal in het najaar een tweede fase van de werkzaamheden worden georganiseerd. De installatie van CBTC past in een breder initiatief om het metronetwerk te moderniseren. Naast de nieuwe signalisatie gaat het ook om de aankoop van de nieuwe M7-metrostellen en het uitrusten en aanpassen van oudere metrostellen. De M7-stellen zijn standaard uitgerust met CBTC, bij de ‘Boa’s’ en oranje stellen is dat niet het geval.
Ondertussen is ruim de helft van de 43 bestelde M7-stellen geleverd en in dienst. 8 van de 21 Boa’s (M6) zijn al uitgerust met CBTC. In de tunnels is het traject tussen Sint-Guido en Erasmus al uitgerust met CBTC. Tussen de stations Aumale en Joséphine-Charlotte is de installatie aan de gang. In augustus volgt het stuk van station Gribaumont tot Stokkel. In september begint tot slot de voorbereiding voor de uitrusting van het stuk tussen Thieffry en Herrmann-Debroux.
De implementatie van CBTC vereist ook dat de dispatching nieuwe software krijgt voor het realtime beheer van eventuele verkeersincidenten. Naast de overstap naar een nieuw programma vereist dit training van het personeel en tal van testritten. Die worden georganiseerd op zondagochtend, het meest rustige moment van de week. De frequenties voor de reizigers kunnen dan wat hoger zijn dan normaal.
- MIVB vernieuwt metrosignalisatie voor meer regelmaat en betrouwbaarheid metrolijn 1 ‘s avonds onderbroken van 5 t/m 22 augustus. Foto MIVB.