Mol-Hasselt onder de draad maar dieseltreinen blijven
De voltooiing van de elektrificatie van het traject Mol -Hasselt werd dinsdag 4 juli in het station van Hasselt sober gevierd in aanwezigheid van de Vlaamse ministers Lydia Peeters van Mobiliteit en Zuhal Demir van Energie en Omgeving én Infrabel-topman Benoît Gilson. Federaal minister Georges Gilkinet van Mobiliteit had politieke zaken aan zijn hoofd en de NMBS-directie kwam liever niet vertellen dat de dieseltreinen nog een tijd onder de draad blijven rijden.
Met de elektrificatie van Mol – Hasselt zijn nu alle reizigerslijnen in de Belgische provincie Limburg onder de draad. In juni 2021 werd het traject Mol – Hamont elektrisch in gebruik genomen. Ruim 90% van het Infrabelnet kan nu met elektrische tractie worden bereden.
De elektrificatie van de grotendeels enkelsporige lijn tussen Mol en de vertakking Zonhoven (38 km) kostte 50,2 miljoen euro. Het Vlaamse Gewest droeg circa 15 miljoen euro bij. Wat cijfers: 1.250 bovenleidingpalen, 1.400 ton staal, 300 km draden en kabels, twee tractieonderstations, een installatie die de bovenleiding in secties kan verdelen en vier verhoogde bruggen. Infrabel startte met de werkzaamheden in het voorjaar van 2019. De coronacrisis veroorzaakte een half jaar vertraging.
Door een tekort aan rijvaardig elektrisch materieel zullen er nog een tijd dieseltreinen tussen Mol en Hasselt blijven rijden. Ook de intercitydienst Antwerpen – Hamont wordt nog gedeeltelijk met dieseltractie uitgevoerd. Het instromen van de M7-dubbeldekkers biedt nog geen soelaas. Nog elke dag worden reizigers geconfronteerd met te korte en defecte treinen. (Herman Welter)
• Vlnr: de Hasseltse burgemeester Steven Vandeput, Infrabel-topman Benoît Gilson, de Vlaamse ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir en burgemeester Wouter Beke van Leopoldsburg voor een kraaknette Desiro waarmee de inwijdingsrit naar Mol wordt gemaakt. De eerste en voorlopig laatste elektrische trein op dit traject. Foto Herman Welter