‘Neun Euro Ticket’: Duitse reizigersorganisatie waarschuwt voor extreme drukte in regionale treinen en te weinig ruimte voor fietsen
Het ‘Neun Euro Ticket’, het goedkope (maand)kaartje voor het Duitse lokale en streekvervoer dat vanaf begin juni drie maanden lang is bedoeld om de door inflatie geplaagde Duitsers enigszins te compenseren leidt volgens reizigersorganisatie ProBahn tot extreme drukte en gebrek aan ruimte voor fietsen in de regionale treinen. Het eiland Sylt en andere toeristische bestemmingen zijn nu al bang voor ‘teveel toeristen’.
Reizigersvereniging Pro Bahn sprak zich al uit voor een gedeeltelijke opschorting van het vervoer van fietsen in treinen zodra het ‘Neun Euro Ticket’ is gelanceerd: “Fietsen mogen op bepaalde routes niet meer worden meegenomen”, zegt Pro-Bahn-woordvoerder Karl-Peter Naumann “Het is de enige manier om meer chaos te voorkomen.”
Met het oog op een verwachte stormloop op het regionale ov is de maatregel beter “dan mensen die met hun fiets op het perron staan en niet meekomen”, aldus de spoorwegexpert. Iedereen kan zich er dan van tevoren op voorbereiden.
Volgens het federale ministerie van Verkeer kan een fiets nog steeds worden meegenomen in het betreffende geldigheidsgebied als een bestaand abonnement dit voordeel toelaat. Het meenemen van de fiets maakt echter geen deel uit van het negen-euroticket: “Als de fiets geen onderdeel uitmaakt van het bestaande abonnement of als het een nieuwe klant is, moet de fiets als reguliere toevoeging worden geboekt.”
Ook in sommige vakantieregio’s wordt met zorg gekeken naar het kaartje van negen euro. Bijvoorbeeld op het Noordzee-eiland Sylt, dat afhankelijk is van de spoorverbinding via de Hindenburgdamm, staan de verantwoordelijken sceptisch tegenover de verwachte drukte. “We verwachten een groter aantal passagiers tijdens de campagneperiode – zowel in de treinen op de Marschbahn-route van Hamburg naar Sylt als in de bussen op het eiland”, aldus de directeur van Sylt Marketing, Moritz Luft. In de zomermaanden zit de route toch al deels aan de capaciteitslimiet, zegt hij. Reizigers moeten overschakelen naar de daluren.
Ook DB Security waarschuwt voor risico’s in overvolle treinen.
De plannen van de regering bezorgen ook de spoorwegen kopzorgen. Deutsche Bahn OR-lid Jens Schwarz noemt het ticket een enorme kans voor milieuvriendelijke mobiliteit, maar zei deze week ook: “We vrezen overvolle stations, vooral op kleinere stations.”
Werknemersvertegenwoordigers maken zich al lang zorgen over mensen die zich op de perrons verdringen, treinen die niet op tijd kunnen vertrekken, schermutselingen – met zulke foto’s zou het ticket de ‘mobiliteitspromotie’ geen goed doen.
Of het nu aan het Bodenmeer, in Sauerland of op Rügen is – overal waar treinen naar de bergen of naar de zee gaan, verwachten vakbondsvertegenwoordigers problemen. Perrons zijn te kort voor langere treinen, enkelsporige verbindingen laten vaak geen extra reizen toe en er is een gebrek aan personeel op kleine stations om mensen te begeleiden. “Het zou een verhoogd veiligheidsrisico kunnen worden als een groter passagiersvolume te maken krijgt met aanbodproblemen”, zegt Gerd Galdirs, hoofd van de ondernemingsraad bij DB Sicherheit. Kortere treinen, uitval, gebrek aan toiletten, hitte, onweer en “mensen met een heel kort lontje” – voor deze gemengde situatie is meer professioneel beveiligingspersoneel nodig.
- ‘Neun Euro Ticket’: Duitse reizigersorganisatie waarschuwt voor extreme drukte in regionale treinen en te weinig ruimte voor fietsen. Foto Münsterland.