Nieuw rapport van Wim Chatrou: ‘60% van stadsbussen in 31 landen hebben al alternatieve aandrijflijn’
Al tien jaar maakt Wim Chatrou van Chatrou CME Solutions een overzicht van de ontwikkeling van de busmarkt waar het gaat om stadsbussen met ‘alternatieve aandrijvingen’: ‘Alternative Drivelines 2020/2021’. Hij begon daarmee in 2012 en viert dit jaar zijn tienjarig jubileum.
In het rapport van 2021 heeft Chatrou zich niet alleen gericht op Europa, maar heeft hij zich ingespannen om ook uit de voormalige Oost-Europese landen gedetailleerde databases met betrekking tot ‘alyernatieve aandrijvingen’ te verkrijgen. Het gaat hierbij om Estland, Letland, Litouwen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Roemenië, Bulgarije en Slovenië. “Ik ben er trots op dat dit gelukt is”, zegt Chatrou. “Ik heb daarnaast nu EU-27, plus het VK, Noorwegen en Zwitserland beschikbaar.” In het rapport is ook informatie opgenomen over waterstof/brandstofcelbussen.
De belangrijkste conclusies van dit rapport zijn dat inmiddels 60% van alle stadsbussen in de 31 landen een alternatieve aandrijflijn heeft, waarvan 37% met verbrandingsmotor. Opvallend is dat het aandeel bussen op CNG (Compressed Natural Gas) in met name het interstedelijk segment snel groeit. Qua volume lijken de stadsbussen overigens minder last te hebben van de pandemie dan de touringcarsector, waar er 59% afzetverlies optrad in vergelijking met 2019. Maar in tegenstelling met het ov kwam de touringcarsector in de meeste landen vrijwel geheel tot stilstand.
- Inmiddels heeft 60% van alle stadsbussen in de 31 landen in het rapport een alternatieve aandrijflijn, waarvan 37% met verbrandingsmotor. Illustratie Chatrou CME Solutions.