Nieuwe financieringsovereenkomst voor Londens ov van £ 3,6 miljard (€ 4,17 mrd.); nieuwe vakbondsacties dreigen
Er is overeenstemming bereikt over een nieuw reddingspakket van £ 3,6 miljard (€ 4,17 mrd.) van de Britse overheid om het Londens ov te laten rijden. De gesprekken tussen de regering en Transport for London (TfL) lopen al weken te midden van herhaalde ruzies over financiering en de oorzaak van de financiële problemen van TfL. Bovendien lopen in de gesprekken persoonlijke en politieke vetes door elkaar.
Het pakket omvat bijna £ 1,2 miljard (€ 1,39 mrd.) aan financiering vooraf voor TfL om de toekomst van het ov-netwerk van de hoofdstad op lange termijn veilig te stellen.
Dit is al de zesde reddingsoperatie voor TfL nadat de inkomsten tijdens de pandemie met 90% minder ritten flink kelderden.
De nieuwe afspraken lopen tot 31 maart 2024. Opnieuw slaagden de Britse overheid en Londen er niet in een structurele financiering van het Londense ov af te spreken. TfL-chef Andy Byford verwelkomde de deal, maar burgemeester Sadiq Khan noemde ‘m verre van ideaal. Khan waarschuwde ook voor prijsstijgingen tot 14%. Busdiensten worden nu niet met 18% afgeschaald, maar slechts met 4%. Voor de Underground blijft er een gat van £ 740 miljoen (€ 856 miljoen) bestaan. Wel komt er een programma voor het laten rijden van volautomatische treinen.
Omdat een onderdeel van de afspraken een pensioenhervorming is, lijken stakingsacties niet veraf. Er is in de ondergrondse dit jaar al vijfmaal gestaakt.
- Nieuwe financieringsovereenkomst voor Londens ov van £ 3,6 miljard; nieuwe vakbondsacties dreigen. Redactiefoto.