Nieuwe methodiek De Lijn-enquète maakt meting kwaliteit exploitant en vergelijking met Nederlands OV mogelijk
De focus van het onderzoek verschoof omdat het Departement MOW voornamelijk de kwaliteit van de exploitant van het openbaar vervoer wil meten. Dat is belangrijk in het openbaredienstencontract, waarvan de opvolging en evaluatie gebeurt door de Vervoersautoriteit van het Departement MOW. Door het verschil in onderzoeksmethode kunnen de resultaten van het onderzoek in 2024 niet vergeleken worden met de resultaten van de voorgaande jaren.
Een belangrijk voordeel van de nieuwe methode is dat meer mensen hun ervaringen kunnen meegeven. Aan het vorige onderzoek namen 3.600 reizigers deel. In het nieuwe onderzoek zijn er dat 13.000. Op die manier zijn er meer betrouwbare en gedetailleerde tevredenheidscijfers van elke vervoerregio en kunnen er voor heel Vlaanderen uitspraken gedaan worden over de reizigersbeleving tijdens de rit. Daarnaast houdt de nieuwe methode meer rekening met een betere spreiding van de ritten en de tevredenheid op verschillende momenten van de dag. Tot slot is de methode gebaseerd op de OV-klantenbarometer in Nederland, waardoor een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen mogelijk is.
- Nieuwe methodiek tevredenheidsenquète maakt meting kwaliteit exploitant en vergelijking met Nederlands OV mogelijk. Redactiefoto.