Nieuwe T&E-analyse ontkracht de veronderstelling dat de groei van het aantal vliegtuigpassagiers de economische groei stimuleert
Beweringen van de luchtvaartsector, die vaak door overheden worden herhaald om de uitbreiding van luchthavens te rechtvaardigen, dat meer vluchten de economie ten goede komen, worden door nieuw onderzoek ondermijnd.
De allereerste Europa-brede analyse die het verband tussen de groei van het luchtvervoer en de economische groei onderzoekt, heeft aangetoond dat de beweringen van de industrie dat economische groei wordt aangedreven door verbeterde luchtverbindingen, zoals de uitbreiding van luchthavens, uitermate gebrekkig zijn.
De studie van de New Economics Foundation, in opdracht van Transport & Environment (T&E), en de eerste van drie rapporten die de economische impact van de groei van het luchtvervoer onderzoeken, analyseerde 274 Europese regio’s en toont aan dat het vermeende verband tussen de groei van het luchtverkeer en de economische groei zwakker is dan algemeen wordt beweerd. In 53% (143) van de geanalyseerde regio’s, een groot deel van Noord- en West-Europa, zorgt het hogere inkomen van burgers voor meer luchtverkeer, en niet andersom. De analyse concludeert dat de groei van het luchtverkeer meestal een gevolg is van welvaart, niet de oorzaak ervan.
“Het toestaan van ongecontroleerde groei in de luchtvaart is niet alleen een verschrikkelijk klimaatbeleid, maar ook een slecht economisch beleid”, aldus Denise Auclair, hoofd van de Travel Smart Campaign van T&E. “In grote delen van Europa wordt de bewering van de luchtvaartsector dat luchthavenuitbreiding en steeds meer vluchten economische groei brengen, simpelweg niet ondersteund door bewijs. Het is een pure mythe in de sector dat groei van het luchtverkeer automatisch duurzame banengroei oplevert en de economie stimuleert. Overheden zouden zich niet moeten laten beïnvloeden door deze beweringen, die bovendien de negatieve gevolgen van de groei van het luchtvervoer negeren.”
Het onderzoek toont aan dat verzadiging in specifieke delen van Noord- en West-Europa leidt tot afnemende of zelfs negatieve economische opbrengsten – dit wordt door het onderzoek aangeduid als “verzadiging”. Dit is het geval voor regio’s in België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar vliegreizen steeds meer worden gedomineerd door mensen die in het buitenland op vakantie gaan. Het zakenreizen is de afgelopen tien jaar in het grootste deel van Noord- en West-Europa gestagneerd of afgenomen. Ongeveer driekwart van de Europese landen heeft een daling van het aantal zakelijke passagiers gezien ten opzichte van de niveaus van vóór de pandemie (2019-2024).
- Nieuwe T&E-analyse ontkracht de veronderstelling dat de groei van het aantal vliegtuigpassagiers de economische groei stimuleert. Foto Schiphol.

