Nieuwe T&E-analyse ontkracht de veronderstelling dat de groei van het aantal vliegtuigpassagiers de economische groei stimuleert – 2
Ondanks de daling van het aantal zakenreizen beweert de sector dat deze regio’s, waarvan er veel al verzadigd zijn, zullen profiteren van extra zakenreizen. De groei van het luchtverkeer door luchthavenuitbreidingen is gaande in Frankfurt en staat nog steeds gepland voor Londen Heathrow en Brussel, waarbij economische groei als excuus voor uitbreiding wordt gebruikt. Deze uitbreidingen zijn ongerechtvaardigd gezien de bevindingen van deze nieuwe studie en moeten worden stopgezet, aldus T&E.
“We hebben een algehele herziening van de Europese luchtvaartstrategie nodig. Luchthavenuitbreidingen en capaciteitsbeslissingen moeten worden gebaseerd op actueel bewijs, waarbij kwaliteit, milieu-impact en eerlijkheid voorrang krijgen boven pure aantallen. Beleidsmakers kunnen niet langer vertrouwen op verouderde aannames om de economische waarde van de luchtvaart te beoordelen”, aldus dr. Alex Chapman, senior econoom bij de New Economic Foundation.
Op traditionele toeristische bestemmingen, waarvan er veel een stagnatie van het aantal zakelijke vluchten kennen, is het verband tussen luchtvervoer en economische groei complexer. Dit geldt voor landen als Spanje, Italië en Portugal. Het rapport benadrukt dat de daling van de economische waarde van vliegtoerisme wordt veroorzaakt door belangrijke factoren: bezoekers verblijven korter op veel bestemmingen, de opkomst van informele accommodaties heeft de traditionele toeristische infrastructuur verzwakt, terwijl goed vervoer over land en binnenlands toerisme waardevolle alternatieven bieden met een lagere impact op vliegreizen.
De gemiddelde verblijfsduur in Zuid-Europese toeristische bestemmingen is gedaald van 4,3 nachten rond het jaar 2000 tot slechts 3,4 nachten in 2023. Deze trend naar kortere vakanties verhoogt het aandeel transportkosten in de uitgaven voor toeristische reizen in Europa en verlaagt de waarde van elke extra reis.
Het rapport benadrukt ook de lagere milieu-impact van weg- en spoorvervoer wanneer deze in deze regio’s worden gebruikt ter vervanging van luchtvervoer. Goed verbonden wegen en spoor kunnen vergelijkbare economische voordelen opleveren met minder broeikasgassen.
Regio’s in Oost-Europa die historisch gezien minder goed verbonden zijn, hebben een vergelijkbare relatie tussen luchtvervoer en economische groei als beschreven door onderzoekers in West-Europa in de jaren ‘90 en begin 2000. Hun lagere ontwikkelingsniveau en connectiviteit, gecombineerd met de groeiende vraag naar zakenreizen, laten ruimte voor door connectiviteit gedreven economische groei.
- Ondanks de daling van het aantal zakenreizen beweert de sector dat deze regio’s, waarvan er veel al verzadigd zijn, zullen profiteren van extra zakenreizen.Foto Bond Beter Leefmilieu (BBL).

