Nieuwe technologie in de ÖBB Railjets
De nieuwe chassis van de ÖBB’s Railjets zijn 30 procent lichter en bieden meer rijcomfort en voor de bouw ervan zijn minder grondstoffen nodig. Ze leiden tot een reductie van het energieverbruik, waardoor de treinen gedurende de gehele levenscyclus nog economischer zijn. Met name tijdens het accelereren en afremmen verbruikt de trein veel minder energie. De gepatenteerde treinruiten laten het GSM-signaal goed door: de ontvangst voor mobiele telefoons is met 50% verbeterd. Hiertoe is met behulp van lasertechnologie een voor passagiers onzichtbare structuur op de ruiten aangebracht. Dit zorgt voor een betere mobiele ontvangst, terwijl men toch volop kan genieten van het uitzicht. De treinruiten zijn door Siemens in Wenen ontwikkeld. Uit metingen met een Railjet die ÖBB al gebruikt is gebleken dat passagiers 33% langer een goede 4G-ontvangst hebben.
Ook op de achtergrond zorgt digitaliseringstechnologie voor een optimale exploitatie van de treinen. Via een veilige, betrouwbare verbinding met het onderhoudsdepot kunnen diagnostische data worden verstuurd. Onderhoud kan hierdoor beter worden ingepland, wat de beschikbaarheid van de treinen verhoogt.
Ledverlichting in de wagons en een klimaatinstallatie met warmtepompfuncties voor koelen en verwarmen verhogen de duurzaamheid. Zodra een bepaalde CO2-waarde in de wagons wordt overschreden, wordt automatisch frisse lucht naar binnen gelaten. Dankzij de nieuwe systemen voor energiedistributie verloopt het omzetten van spanning en het verdelen van energie in de trein zeer efficiënt. Voor passagiers betekent dit dat zij comfortabel gebruik kunnen maken van de stopcontacten nabij hun zitplaats.
Reizigers kunnen in kleinere coupés reizen, samen met anderen in één grote coupé of in de ‘Raised Seating’ – een compartiment met wat hogere stoelen. Wie graag in alle rust wil reizen, kan gebruik maken van de stiltezones. Voor families met kinderen zijn er familiezones met spelborden op de tafels. Dankzij de comfortabele rugleuningen kunnen passagiers onder meer in rust op de laptop werken. Overal in de trein is WiFi beschikbaar.
Op displays aan het plafond en andere beeldschermen wordt overzichtelijk reisinformatie aangeboden. De verlichting in de trein wordt automatisch aangepast aan het tijdstip van de dag. In de coupés kan men de kleur van de verlichting en de temperatuur individueel aanpassen. De nieuwe dubbele zitplaatsen hebben een tussenleuning die kan worden ingeklapt. Op die manier kunnen ze (bij een lage bezetting) worden omgebouwd tot een kleine sofa.
Voor reizigers met een motorische beperking zijn er drie optimaal toegankelijke rolstoelplaatsen. Ze zijn te bereiken via de extra brede en gelijkvloerse instaptrede van de multifunctionele wagon. In de multifunctionele wagon kunnen ook ski’s en snowboards worden onfdergebracht. Er zijn ook zes plaatsen voor fietsen.
- Siemens Mobility stelt nieuwe technologie voor in de ÖBB Railjets.