NMBS start groot offensief met laadpalen op stationsparkings
Nog dit najaar wil de NMBS een aanbesteding uitschrijven voor de uitrol van een groot laadpalennetwerk op haar stationsparkings, meldt De Tijd. Het is de bedoeling dat er tegen 2032 2.500 publieke laadpalen bij komen, goed voor 5.000 aansluitpunten voor elektrische wagens. De NMBS gaat daarvoor een concessie toewijzen aan een bedrijf dat gedurende tien jaar de installatie, de uitbating en de financiering van de laadinfrastructuur op zich wil nemen. Dat blijkt uit een marktbevraging die het spoorwegbedrijf lanceerde.
Met de aanbesteding wil de NMBS een versnelling hoger schakelen, zeker als volgend jaar een Europese verplichting in werking treedt. In stationsparkings in Vlaanderen en Brussel – Wallonië heeft de verplichting niet omgezet in wetgeving - zou de NMBS vanaf 1 januari in minstens 194 laadpunten moeten voorzien. De nieuwe concessionaris moet zo snel mogelijk met de uitrol kunnen beginnen om daaraan te voldoen, zegt de NMBS.
De spoormaatschappij telt 522 stations met parkeergelegenheden, in totaal zo’n 75.000 parkeerplaatsen. Een eerste concessie werd in 2020 toegewezen aan het Nederlandse laadpalenbedrijf Allego, dat al op 35 stationsparkings laadinfrastructuur uitbaat. De nieuwe concessie van de NMBS komt daarbovenop en zal alleen de gewone publieke laders omvatten, met een vermogen van maximaal 22 kilowatt. De laadpalen voor de eigen dienstwagens en het personeel van de NMBS maken er geen deel van uit. Ook de uitrol van publieke snelladers op sommige strategische locaties valt erbuiten.
De nieuwe laadconcessie moet voor de NMBS extra geld opbrengen. Het gaat om gunstige locaties waar de uitbater gedurende tien jaar laadpalen mag uitbaten, klinkt het. De NMBS rekent erop dat de opdracht “winstgevend is en dat gezien het verdienmodel een aanzienlijke concessievergoeding betaald kan worden”.
De NMBS rekent op een vaste vergoeding per jaar van de concessionaris, plus een variabele vergoeding per laadsessie. Om de beste kandidaat te selecteren zal ook rekening worden gehouden met de dienstverlening die de exploitant geeft, diens prijszetting, maar ook duurzaamheidscriteria zoals het aanbieden van slimme laadpalen die helpen om pieken op het elektriciteitsnet te voorkomen.
De nieuwe concessie van de NMBS wordt een van de grotere, nadat Vlaanderen in 2022 de Franse energiebedrijven TotalEnergies en Engie heeft aangesteld om tegen 2025 een kleine 10.000 publieke laadpalen te plaatsen en uit te baten. Met een recordgroei overtrof Vlaanderen halverwege het jaar al zijn doel van 35.000 publieke laadequivalenten (standaardlaadpunten) tegen 2025. Eind mei telde Vlaanderen 46.000 publieke laadpunten. Tegen 2030 moet dat stijgen tot minstens 100.000, of één publieke laadpaal per tien elektrische wagens.
- NMBS start groot offensief met laadpalen op stationsparkings. Foto LEAP24.