NMBS stopt fysieke verkoop internationale treintickets in 9 stations
Vanaf oktober stopt de NMBS de fysieke verkoop van vervoersbewijzen voor internationale treinreizen in 9 stations. De maatschappij zal de verkoop van deze internationale treintickets concentreren in 12 zogenoemde ’travel stores’. Dat schrijft het blad Apache. NMBS-woordvoerder Bart Crols bevestigt dit verhaal.
Crols legt uit dat de fysieke verkoop van die tickets daalt. Daarom wordt die verkoop ook stopgezet in 9 stations: Aarlen, Eupen, Ottignies, Brussel-Luxemburg, Antwerpen-Berchem, Kortrijk, Hasselt, Mechelen en Oostende. “De klanten volgen immers de brede maatschappelijke trend van digitalisering en online verkoop. Een deel van het internationale gamma is ook via de automaten beschikbaar”, zegt hij.
Daarom concentreert de NMBS vanaf 1 oktober de fysieke verkoop van internationale vervoersbewijzen in 12 stations: Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Charleroi-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Luik-Guillemins, Leuven, Bergen en Namen. De NMBS-woordvoerder legt uit dat die zogeheten ’travel stores’ gespecialiseerd zijn in de verkoop van internationale vervoersbewijzen en “klanten optimaal persoonlijk advies kunnen verlenen over deze producten”.
Vanaf 1 oktober is Limburg de enige Vlaamse provincie waar treinreizigers geen internationaal ticket meer kunnen kopen. Vorige week reageerde stad Genk bovendien nog boos op het nieuws dat een rechtstreekse verbinding met de kust dreigt weg te vallen. “De relatie tussen de NMBS en Limburg is altijd een groot probleem geweest”, zucht vakbondsafgevaardigde Stefan T’Jolyn van ACOD Spoor Limburg. “Wij vallen altijd uit de boot, ook hier weer. Vanaf het einde van het jaar zal je hier vermoedelijk niet langer internationale tickets aan het loket kunnen kopen. Het kan nog digitaal, of je zal moeten uitwijken naar Luik, Antwerpen of Leuven.”
De vakbondsman hekelt ook de centralisatie bij de NMBS. “In 2015 gingen hier al loketten dicht, lang voor dat in andere provincies gebeurde. Nu centraliseren ze alles in de zeer grote stations. Dat gaat niet alleen over loketten, maar ook over dienstverlening. In Limburg wordt het aanwezige personeel in stations afgebouwd van 20 naar 5 mensen. Dat gaat een drama zijn. Wat als een minder mobiele reiziger op de trein moet geholpen worden in Tongeren, maar de enige medewerker al bezig is met een melding?”
- NMBS stopt fysieke verkoop internationale treintickets in 9 stations. Foto Treinreiziger.nl