NS start Europese aanbesteding voor nieuwe Sprinters
Vandaag start NS de Europese aanbesteding van de nieuwe Sprinter. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die snel optrekt en afremt en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. NS onderzoekt daarbij of de nieuwe Sprinters, die vanaf eind 2027 op het net moeten verschijnen, eventueel ook dienst kunnen doen als Intercity.
“We zitten nu op ongeveer 80 procent van het aantal reizigers van voor de coronapandemie. Toch kijken we al naar de lange termijn: we verwachten richting 2030 een forse reizigersgroei. Aangezien het jaren kost voordat een nieuwe trein rijdt, moeten we ons nu voorbereiden op de toekomst en beginnen met de aanbesteding”, zegt Roel Okhuijsen, verantwoordelijk voor de aanschaf van nieuwe treinen bij NS.
Daarom start NS nu met de eerste fase van de aanbesteding, de zogenaamde Request For Information (RFI). Het doel hiervan is de selectie van mogelijke leveranciers. Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024. Op dit moment rijden ruim 185 nieuwe Sprinters van het Spaanse CAF op het spoor, de zogenaamde Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Ook bestelde NS 99 nieuwe Intercity’s van het type Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) bij Alstom.
NS wil een comfortabele trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle afdelingen, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en plezierig zittende stoelen. De aanbesteding gaat over een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden.
- NS start Europese aanbesteding voor nieuwe Sprinters. Dit is de Sprinter Nieuwe Generatie van CAF. Foto NS.