NS tekent toch bezwaar aan tegen financiering nachttrein Arriva Zwolle-Amsterdam door Lelystad en Almere
De NS heeft, bij de rechtbank van Almere, toch bezwaar aangetekend tegen een nieuwe nachttrein van Arriva, die in maart tussen Zwolle en Amsterdam gaat rijden en daarbij Lelystad en Almere aandoet. Het bezwaar betreft de manier waarop deze nieuwe nachttrein wordt gefinancierd. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS aan het FD na berichtgeving in De Volkskrant. De verbinding wordt voor de helft gefinancierd door de gemeenten Almere en Lelystad.
De NS had zelf ook een offerte gemaakt om de nachttrein tussen Amsterdam en Zwolle te exploiteren, tegen een jaarlijkse subsidie van €93.000 van de gemeente Almere. Maar toen Arriva zich meldde als concurrent, trok de NS zich terug, denkende dat Arriva zonder subsidie zou gaan rijden. Dat bleek volgens Arriva een misverstand. De vervoerder sloot een overeenkomst met de twee gemeenten, die samen €100.000 per jaar aan subsidie inleggen om de trein te laten rijden, tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Centraal en Schiphol. Arriva draagt datzelfde bedrag bij. De kosten voor de gemeenten kunnen geleidelijk lager worden, naarmate er meer reizigers in de trein stappen en de kaartverkoop stijgt.
De opbrengsten van verkochte kaartjes worden namelijk in mindering gebracht op de inleg van de gemeenten, vertelt een woordvoerder van Arriva. De OV-chipkaart is op het traject niet geldig, dus moeten kaartjes online of in de trein worden aangeschaft.
Volgens NS, dat er als de kippen bij is om elke aanslag op haar Hoofdrailnet te bezweren, is deze constructie is nog niet eerder toegepast en niet toepasbaar binnen de Europese regels voor het spoor, aldus NS-woordvoerder Geert Koolen in het FD en verwijst naar de 10-jarige Hoofdrailnetconcessie waarvoor strenge regels gelden. Concurrent Arriva rijdt de nachttrein volgens de regels van ‘open toegang’ op het spoor. Koolen: “Onder concessie is de subsidie een manier om het risico te dekken, omdat je ook moet rijden als het niet rendabel blijkt. Maar wij zijn van mening dat een open toegang niet hetzelfde risico in zich draagt, en dat er daarom ook geen subsidie voor kan worden ontvangen.” NS zet met name vraagtekens bij de constructie.
Het is nog niet duidelijk wanneer de rechter uitspraak doet. Arriva zegt ervan uit te gaan dat de eerste trein gewoon op 15 maart kan gaan rijden. De NS geeft aan deze start niet te zullen blokkeren, maar stelt dat, indien nodig, het over de financiering verder zal procederen. Als de rechter oordeelt dat de financiële constructie van Arriva voor de verbinding niet is toegelaten, dan staat de NS klaar om er opnieuw over te onderhandelen met de gemeenten.
- NS tekent toch bezwaar aan tegen financiering nachttrein Arriva Zwolle-Amsterdam door Lelystad en Almere. Redactiefoto.