NS verhangt de bordjes 1 en 2 in en op 190 Sprinters: 3.580 extra tweedeklas zitjes er bij
Na Corona en een veranderd reisgedrag (vaker thuiswerken) bleven veel eersteklassezitjes in Sprinters onbezet. Dat leidde – bij reizigers in de vaak overbezette tweede klasse – tot irritatie. Door het ombouwen van een deel van de eersteklasplaatsen in 190 Sprinters (de helft van alle NS-Sprinters) tot tweedeklasplaatsen, is er meer kans op een zitplaats in de tweede klasse.
Door deze ombouw van de Flirt 3, SNG4 en SLT4 komen er 3.580 tweedeklassteoeln bij. NS verwacht dat er – ook in de spits – voldoende eersteklas zitplaatsen overblijven voor reizigers die eerste klas willen reizen. Momenteel wordt, door gewijzigd reisgedrag van forenzen en zakelijke reizigers na Corona, slechts 10% van de eerste klasplaatsen gevuld tijdens de spits. In de Intercity’s voor langere afstand worden de eersteklasplaatsen goed gebruikt. Daar vindt geen aanpassing plaats.
Door de aanpassing, waardoor de verdeling tussen eerste en tweede klas beter aansluit op het nieuwe reisgedrag, komt er meer ruimte voor tweedeklas-reizigers. Daarover zijn in de nieuwe Hoofdrailconcessie overigens al afspraken met het ministerie van IenW gemaakt, aldus NS. De ombouw van de 190 Sprinters – die medio 2026 moet zijn afgerond – gebeurt buiten de spits.
- NS verhangt de bordjes 1 en 2 in en op 190 Sprinters: 3.580 extra tweedeklas zitjes er bij. Foto NS.