Nu de taxichauffeurs afzagen van Zandvoort-blokkades, vrezen de organisatoren alleen nog maar acties van klimaatactivisten
Sinds donderdag is Zandvoort, waar dit weekend het Formule 1-circus is neergestreken, vrijwel afgesloten voor alle verkeer. De kleine badplaats is alleen te voet, op de fiets, met de bus of – vooral – per trein bereikbaar. Elke vijf minuten rijden treinen om de naar verwachting 110.000 bezoekers per dag aan en af te voeren. Taxichauffeurs zijn mondjesmaat welkom, zij het met een door de gemeente Zandvoort verstrekte doorlaatpas. Sommige taxichauffeurs uit de omgeving die uit de boot dreigden te vallen in dit systeem, kondigden donderdag blokkades aan als er geen meer ruimhartige oplossing werd gevonden voor deze ondernemers.
Enige weken voordat het F1-festijn begon heeft Zandvoort, indachtig de chaos vorig jaar met vooral doelgroepenvervoerders die hun passagiers niet konden afzetten en ophalen, de taxiondernemers redelijk laattijdig geïnformeerd. Eén categorie werd daarbij over het hoofd gezien: de taxichauffeurs uit Haarlem en omliggende gemeenten, die graag hun klanten naar Zandvoort en buurgemeenten als Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout én naar het circuit wilden vervoeren. Deze groep van ongeveer 150 chauffeurs dreigde donderdag met het blokkeren van alle toegangswegen naar het evenement, als ze geen toegang tot Zandvoort, het circuit en omliggende gemeenten zouden krijgen.
Na intens overleg tussen de taxiondernemers, het circuit en de gemeente, kregen niet alleen de lokale ondernemers, maar nu ook die van de buurgemeenten een doorlaatbewijs. Grote evenementen als de Grand Prix zijn eigenlijk een zegen voor lokale taxibedrijven. Veel taxibedrijven uit de verre omgeving zijn ingehuurd om hand- en spandiensten voor bedrijven te leveren die op de een of andere manier betrokken zijn bij de F1-race. Bij andere zorgde de dreigende afsluiting van het dorp tot ongenoegen. Toch werd uiteindelijk een oplossing gevonden (ondermeer door taxi’s toegang te geven tot de vrije busbanen) voor het dreigende conflict.
“Net als voorgaande jaren is ons doel om de Grand Prix van Nederland zo duurzaam mogelijk te organiseren”, schreef de gemeente de lokale taxisector. “Ook wij willen dat het dorp ondanks de grote bezoekersaantallen bereikbaar en leefbaar blijft voor bewoners, ondernemers en hulpdiensten. Om dit te bereiken zijn dit jaar ook meerdere wegen in Zandvoort en de omliggende regio afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Door deze sluiting mogen alleen inwoners, ondernemers en reddingsdiensten en bepaalde doelgroepenvervoerders met een pasje passeren.”
Uiteindelijk werd voor de groep van 150 taxichauffeurs een ‘faire’ oplossing gevonden en dit was voor hen aanleiding om het geplande protest af te gelasten. Kennemer Taxi’s Salim Belgnaoui, die optrad als woordvoerder van de ontevreden taxichauffeurs, omschreef deze oplossing als “eerlijk”. Volgens Belgnaoui heeft de gemeenschap al belangrijke toezeggingen gedaan voor volgend jaar.
- Dit weekend trekt het Zandvoortse circuit zo’n 110.000 bezoekers per dag en hebben taxichauffeurs de handen vol met besteld en ander werk. Foto Circuit Zandvoort – Essay Produkties, Chris Schotanus.