Omstreden Londense riksja’s krijgen eindelijk te maken met ingrijpende nieuwe regelgeving
Onlangs vroeg de redactie van het magazine Londonist haar lezers wat hun meningen zijn over deze vorm van vervoer. De lezers noemden deze riksja’s “een plaag”, “een blokkade”, “een ellende”… en nog veel erger. Sinds hun start in Londen begin tot midden jaren negentig hebben deze ‘pedicabs’ geleidelijk de straten van het centrum van Londen veroverd.
Versierd in felroze neo-bont en met het hele jaar door kerstverlichting, zijn deze ‘peditaxi’s’ al van verre te horen doordat ze bijvoorbeeld Dancing Queen of andere populaire deuntjes uit de luidsprekers te laten schallen. Vaak zingen de toeristen achterin ook nog mee. Op hun rijkunsten is veel aan te merken en ze verzamelen zich graag in grote groepen bij de toeristische Londense centra. Vaak ook blokkeren ze taxistandplaatsen of maken ze het werk van taxichauffeurs – die de riksja’s niet echt als concurrentie zien – onmogelijk.
Het grootste probleem van deze voertuigen en vooral hun bestuurders zijn de tarieven, waarvoor geen regelgeving bestaat. Hoewel veel riksja’s hun eigen vaste prijslijst hebben, worden sommige chauffeurs ervan beschuldigd exorbitante — en schijnbaar willekeurige — tarieven te rekenen. Regelmatig moeten toeristen onder bedreiging fikse bedragen afstaan voor korte afstanden.
Transport for London (TfL) heeft nu eindelijk besloten dat het tijd is voor actie en is er een consultatie gestart om orde en regelmaat te brengen in de manier waarop riksja’s in Londen worden bestuurd, onderhouden en bediend. Tot de voorstellen van TfL behoren: een verplicht eenjarig rijbewijs voor een riksja voor alle bestuurders, evenals de noodzaak om te voldoen aan een reeks veiligheidsnormen, zoals antecedentenonderzoeken. Bestuurders moeten – wellicht via een soort test – aantonen dat ze hun rol en verantwoordelijkheden begrijpen, ze moeten een passende verzekering hebben, regelmatige inspecties van de riksja’s zijn noodzakelijk om te controleren of deze veilig zijn en blijven en bekeken moet worden waarop de tarieven gebaseerd moeten zijn: tijd, afstand of een zonestructuur. Maar zeker niet ter plekke verzonnen. En het geluidsniveau van de riksja’s moet worden beperkt.
De openbare consultatie van TfL voor riksja’s is open tot 7 maart 2025.
- Omstreden Londense riksja’s krijgen eindelijk te maken met ingrijpende nieuwe regelgeving. Redactiefoto.