Onrust in Vlaanderen: De Lijn en onderaannemers moeten tientallen Van Hool-bussen aan de kant houden; Problemen met nieuw-geleverde VDL-bussen
Het Vlaamse ov-bedrijf De Lijn heeft op dit moment “enkele tientallen” bussen aan de kant staan als gevolg van het faillissement bij Van Hool, noteert de krant Het Laatste Nieuws. Ongeveer achthonderd bussen van Van Hool heeft De Lijn in zijn wagenpark, bij de onderaannemers gaat het om een driehonderd stuks. De Lijn rekende voor die voertuigen op de Belgische busbouwer voor expertise en software-ondersteuning, zegt de woordvoerder van het bedrijf. In Nederland is er onrust over service en onderdelen voor Van Hool touringcars en stads- en streekbussen plus over de levering van 166 bussen uit de A-serie aan Qbuzz.
Daarnaast werd in Vlaanderen ook een beroep gedaan op Van Hool voor de levering van onderdelen: maakonderdelen die Van Hool zelf produceerde en kooponderdelen waarvoor het bedrijf uit Lier fungeerde als doorverkoper. Ook voor onderhoud en het herstellen van zwaardere schade werd een beroep gedaan op de busbouwer.
Maar het faillissement van vorige maand legde al die processen stil en dus staan er tientallen voertuigen van De Lijn noodgedwongen aan de kant. De curatoren wilden op korte termijn een doorstart met VDL, maar dat proces is nog niet afgerond.
Bij de vakbond merkt men intussen op dat er ook problemen zijn met de nieuwe bussen die VDL leverde aan De Lijn. Dat bedrijf leverde niet de kwaliteit die het beloofde, stelt vakbondsman Jo Van der Herten van het ACV, en daardoor staan er bijvoorbeeld in het Antwerpse bussen aan de kant. “Dat probleem sleept al even aan”, zegt de vakbondsman. Hij vraagt zich dan ook af hoe de samenwerking met VDL – als die de busactiviteiten van Van Hool overneemt – zal verlopen.
Zal er straks voorrang gegeven worden aan de reparatie van de defecte Van Hool-bussen? “Tot de mededingingsautoriteit haar fiat geeft en de overname rond is, kunnen we hier niets over zeggen”, klinkt het bij een woordvoerder van VDL. “We hebben geen zicht op de timing.”
Eerder raakte al bekend dat heel wat autocarbedrijven in de problemen komen als gevolg van het faillissement van Van Hool. Volgens de Belgische Federatie van Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) hebben hun leden samen een vloot van 1.044 Van Hool-bussen. De overname door VDL duurt al te lang, zegt CEO Pieter Van Bastelaere, terwijl hij ook vreest dat de nieuwe overnemer niet de volledige dienstverlening zal kunnen garanderen.
Touringcarbedrijven met Van Hool-bussen trekken aan de alarmbel nu ze geen onderdelen of service meer krijgen van de failliete busbouwer. Dat rampscenario was voorspeld. Komt er nog een oplossing? Of zijn alle Van Hools rijp voor de schroothoop?
Eén voorbeeld van vele: Bij Gery Tours in Tessenderlo hebben ze vier Van Hool-autocars, waaronder de splinternieuwe Astron T17. “De laatste die bij Van Hool buitengereden is”, vertelt zaakvoerder Gery Thielens. “We zijn die bus op een vrijdagavond gaan halen, de maandag erop was het bedrijf failliet. Onze bus was betaald maar nog niet volledig afgewerkt, dat hebben we zelf gedaan. Maar er ontbreken nog dingen zoals een dvd-speler. Gaan we die nog ooit zien?”
“We kunnen ook niet meer aan specifieke Van Hool-vervangstukken geraken. De motor is van DAF, die stukken kan je nog krijgen. Maar scheelt er iets aan de carrosserie, het interieur of de elektronica, dan heb je dikke pech. Je koopt zo’n bus om jaren gerust te zijn, maar we hebben er nu meer miserie mee dan iets anders. De achterdeur van de nieuwe bus sloot plots niet meer. Dan moesten we een andere bus laten komen. Die problemen doen zich niet alleen bij ons voor, er staan verschillende nieuwe Van Hool-bussen op stal omdat ze er nergens mee terechtkunnen, hoor ik van collega’s. Iedereen loopt tegen de muren op. Ze laten ons in de kou staan.”
- Onrust in Vlaanderen: De Lijn en onderaannemers moeten tientallen Van Hool-bussen aan de kant houden; Problemen met nieuw-geleverde VDL-bussen, aldus ACV. Redactiefoto.