Op de avond van de Canal Parade – afgelopen zaterdag – staakten sommige Amsterdamse Uber- en Boltchauffeurs
Amsterdamse platformchauffeurs die werken voor bedrijven als Uber en Bolt, hadden voor zaterdagavond 2 augustus een staking aangekondigd om betere inkomsten en arbeidsomstandigheden te eisen. Dit op de avond van de Canal Parade, die traditioneel honderdduizenden bezoekers trekt. De actie werd georganiseerd door Taxi Protest Amsterdam (TPA). Al werd de actie nagevolgd, er reden nog voldoende platformtaxi’s. Sommige stakende chauffeurs bekogelden hun werkwillige collega’s met eieren.
De chauffeurs eisen onder meer een verhoging van ritprijzen naar minimaal 2 euro per kilometer, exclusief instap- en rijtijd. Ook willen ze een stop op nieuwe chauffeurs en een verplichte vakbekwaamheidseis voor taxichauffeurs. Volgens de stakende chauffeurs verslechteren hun arbeidsomstandigheden. Eerdere gesprekken met Uber Nederland, de gemeente Amsterdam en Tweede Kamerleden leverden volgens hen niets op.
TPA, vorig jaar opgericht, beweert inmiddels “duizenden chauffeurs” te hebben verenigd. De organisatie roept chauffeurs in de omgeving van Amsterdam op die avond geen ritten voor Uber of Bolt uit te voeren en de stad te verlaten. Voor TTO-taxi’s wordt het op die manier een bijzonder drukke avond.
Een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt woensdag dat er door de gemeente geen aanvullende verkeersmaatregelen worden genomen, naast de standaardmaatregelen die tijdens grote evenementen gelden. De wethouder liet in Het Parool weten dat de gemeente liever had gezien “dat op deze dag de verbinding zou worden gezocht in plaats van een staking vanwege de platformen”. Maar, stelde ze, “dat is uiteindelijk het recht van de chauffeurs”.
- Voor TTO-taxi’s werd het zaterdagavond een drukkere avond met een aantal platformtaxi’s die het stakingsparool van het Amsterdamse TPA opvolgden. Redactiefoto.