Overzicht alternatieve aandrijvingen van Chatrou CME Solutions: ‘Inmiddels 15.000 elektrische stadsbussen’; grillig patroon hybride bussen
Hoewel het tegenwoordig bon ton is om allerlei ‘overzichten’ van de ontwikkelingen op de duurzame busmarkt te publiceren, met als gevolg sterk uiteenlopende cijfers en conclusies, is er tweemaal per jaar een overzicht dat zich baseert op de geregistreerde busverkopen. Geen vooruitzichten, geen vrome wensen, maar bij de overheid geregistreerde bussen.
Tweemaal per jaar komt Wim Chatrou (of eigenlijk Chatrou CME Solutions) sinds jaar en dag met een degelijk overzicht van ingeschreven bussen in diverse duurzaamheidscategoriën. Zo ook op 15 augustus voor de eerste helft van 2023. Het totale overzicht – inclusief- statistieken is te vinden in het Busworld Europe-nummer van Magazine Personenvervoer dat op 6 september uitkomt.
Wat die cijfers betreft, zoals Chatrou het zelf formuleert: “De registratiegegevens zijn afkomstig van de officiële autoriteiten in elk land, zoals RDC (RAI Data Center in Nederland) en KBA (Kraftfahrt Bundesambt in Duitsland), enz. Deze registraties volgen de leveringen van de fabrikanten in elk land. Ze zeggen niets op hun bestelbord of wat ze nog moeten leveren in 2023 of zelfs later. De opgenomen landen zijn vanaf 2020 de EU27 + UK + ICE + NO + CH. Helaas ontbreken SK, HR, BG, CY en MT voor de kwartaalrapportages.”
Waar het gaat om de ontwikkeling van alternatieve aandrijflijnen geeft Chatrou een overzicht van de ontwikkelingen van hybride, CNG, elektrische en waterstof aandrijflijnen in de 11,5 jaar van 2012 tot en met Q2 2023. Het betreft 2.567 elektrische bussen (exclusief trolleybussen), 1.863 hybride bussen, 1.454 CNG-bussen en 96 waterstofbussen – in totaal 5.980 bussen (met alternatieve aandrijflijn) in de eerste helft van 2023. “Dit is 34% hoger dan de 4.452 van de eerste helft van 2022 dankzij een hoger volume hybride en elektrische bussen. Ook het totale marktvolume stadsbussen is in de eerste helft van 2023 hoger dan in de eerste helft van 2022.”
“Wat de stadsbussen betreft had 73,5% van alle stadsbussen in de eerste helft van 2023 een alternatieve aandrijflijn. 37,5% van de stadsbussen in de eerste helft van 2023 was emissievrij (BEV en waterstof) à 22,4% in de eerste helft van 2021 à een stijging van 15% in 2 jaar tijd.”
Het absolute volume BEV-bussen groeide aldus Chatrou van 1.385 in de eerste helft van 2021 naar 2.567 in de eerste helft van 2023; een stijging van 85% in 2 jaar tijd. Het absolute volume van CNG/NGT-bussen ligt op een stabiel niveau sinds 2021. Ook het aandeel CNG/NGT in het interstedelijke segment is stabiel
Opmerkelijk: “Het volume hybride bussen in de afgelopen jaren vertoont een grillig patroon. Met de introductie van de nieuwe Intouro groeit het aantal hybride bussen in het intercitysegment snel – 0 in de eerste helft van 2021 en 2022, 422 in de eerste helft van 2023.
Waar het gaat om de registraties van elektrische stadsbussen in de eerste twee kwartalen van 2023 boven 8 ton en per fabrikant (EU27+UK+ICE+NO+CH – exclusief SK, HR, BG) is het totale volume 2.567. Solaris leidt in de Top-3 met 421 inschrijvingen, gevolgd door MAN met 260 inschrijvingen en BYD-Alexander Dennis met 223 inschrijvingen. Chatrou: “Onder de 138 ‘anderen’ bevinden zich fabrikanten als Van Hool, BMC, Isuzu, Bluebus en 15 andere fabrikanten.”
Kijkend naar de registraties van elektrische stadsbussen in Q1+Q2 2023, GVW >8t, per land – totaal volume 2.567, voert het VK de lijst aan met in totaal 524 bussen (20,4%). Opvallend: Noorwegen staat op de tweede plaats met in totaal 346 elektrische bussen (13,5%), gevolgd door Duitsland met 279 elektrische bussen (11,6%). “Het 4e land, en het vermelden waard, is Spanje met 260 registraties en een aandeel van 9,2%.”
Kijken we naar de registraties van elektrische elektrische stadsbussen tussen 2012 – Q2 2023, GVW >8t, per fabrikant, dan is het totale volume 15.222. Chatrou: “Inmiddels rijden er in Europa meer dan 15.000 elektrische stadsbussen!”
Interessant is zeker de indeling naar fabrikant van deze 15.222 elektrische bussen die van 2012 tot en met het tweede kwartaal van 2023 (in 11,5 jaar dus) zijn geregistreerd. “Solaris is daarin nog steeds marktleider met in totaal 1.884 elektrische bussen en een marktaandeel van 12,4%. BYD staat wederom op nummer 2 met 1.613 aanmeldingen (10,6%), gevolgd door BYD-Alexander Dennis met in totaal 1.419 bussen (9,8%) en VDL Bus & Coach met in totaal 1.338 bussen (8,8%). De 709 ‘anderen’ omvatten fabrikanten zoals Mellor, Scania, Guangtong Bus, Temsa, enz. en 28 andere fabrikanten, waarvan er 12 de productie in de afgelopen 11 jaar hebben stopgezet.”
Wat de registraties betreft van het totaal aantal elektrische stadsbussen van die 15.222, nog steeds 2012-Q2 2023, GVW >8t) dan is het Verenigd Koninkrijk koploper met een vloot van 2.359 elektrische bussen (15,5%). Duitsland volgt met 2.106 bussen (13,8%) op de voet. Frankrijk is nummer 3 met 1.739 bussen en een aandeel van 11,4%, gevolgd door Nederland.
- De ontwikkelling in de registraties van alternatieve aandrijflijnen. GVW >8t. Van 2012 tot 2019: West-Europa + Polen /Plus 2020-Q2 2023: EU27+UK+ICE+NO+CH. Alle grafieken zijn te vinden in het Busworld Europe-nummer van 6 september. Illustratie Chatrou CME Solutions.