Pricewise: ‘Tanken tien procent goedkoper in één jaar’
Pricewise: ‘Tanken tien procent goedkoper in één jaar’
In april is het ten opzichte van een jaar geleden tien procent goedkoper geworden om benzine en diesel te tanken. Oorzaak is een lagere olieprijs, in combinatie met een lagere dollarkoers. Dat blijkt uit de Barometer Brandstof van Pricewise.
Benzine en diesel zijn in april ten opzichte van een jaar geleden tien procent gedaald in prijs. Dit zorgt ervoor dat tanken een stuk goedkoper is. De analyse van Pricewise sluit aan bij de daling van 3 procent in de prijzen voor motorbrandstoffen die het CBS constateert in april. De lagere energie- en brandstofprijzen dempen de inflatie.
Benzine werd in april 3 procent goedkoper. De prijs voor een liter Euro95 daalde in april van € 1,93 naar € 1,88. Vorig jaar lag de benzineprijs met € 2,08 flink hoger. Sinds april 2024 is benzine 10 procent goedkoper geworden. Dat is te merken in de kosten: de eigenaar van een 12 jaar oude VW Golf betaalt € 103 euro voor een volle tank (55 liter). Een jaar geleden was dat nog € 114.
Diesel is in april 5 procent goedkoper geworden. De prijs voor een liter diesel daalde in april van € 1,67 naar € 1,60. Een jaar geleden lag de dieselprijs nog op € 1,78. Ten opzichte van april 2024 is diesel 10 procent goedkoper geworden. De eigenaar van een 8 jaar oude Skoda Fabia betaalt € 72 voor een volle tank (45 liter). Een jaar geleden was dat nog € 80.
De prijs van LPG daalde in april van € 0,85 naar € 0,81. Dat is een daling van 5 procent. Vergeleken met een jaar geleden is LPG duurder geworden, al scheelt het praktisch niets. De eigenaar van een Volvo V70, een veelgebruikte auto die meer dan gemiddeld wordt opgebouwd voor LPG, betaalt € 57 voor een volle tank (70 liter). Een jaar geleden was dat € 56. De brandstofkosten voor een LPG-rijder zijn dus nauwelijks veranderd.
Hoofdoorzaak van de lagere prijzen voor benzine en diesel is de gedaalde olieprijs. In april zakte de prijs voor ruwe olie (Brent) maar liefst 15 procent. Achterliggende oorzaak is de verwachting dat er minder vraag naar olie zal zijn vanwege de importtarieven van de VS.
Sinds eind april daalde de olieprijs verder tot 60 USD per vat, na het besluit van de OPEC-landen om meer olie te gaan produceren. Inmiddels is de olieprijs alweer met 3 procent gestegen. Analisten sluiten niet uit dat de prijs later dit jaar onder de 50 USD per vat uitkomt.
Ook de euro/dollarkoers speelt een rol bij brandstoffen en energie. De dollar is de afgelopen maanden minder waard geworden ten opzichte van de euro. Sinds april ligt de euro/dollarkoers stabiel op een relatief hoog niveau, zo rond de 1,13. De zwakkere dollar zorgt ervoor dat Europa ruwe olie goedkoper kan inkopen in USD. Voor een euro krijgen we meer brandstof dan voor een dollar: onze olie-koopkracht neemt hierdoor toe. Dit versterkt het effect dat we goedkoper kunnen tanken. Zo daalde de olieprijs omgerekend naar liters in euro maar liefst 25 procent in vergelijking met een jaar geleden.
Aan de andere kant worden de prijsdalingen voor de brandstoffen gedempt door de hoge accijns en btw die aan iedere liter brandstof kleven. Meer dan de helft van de brandstofprijzen aan de pomp bestaat uit accijns, een belasting op brandstof en btw. De consument merkt hierdoor minder van de dalende kale brandstofprijzen.
Hans de Kok, directeur van Pricewise: “De olieprijzen zijn begin mei verder gedaald. In combinatie met de stabiele maar hoge euro-dollarkoers maakt dat een verdere prijsdaling aan de pomp in het verschiet ligt. De brandstofprijzen daalden in de eerste week van mei ongeveer evenveel als in april. De prijsverschillen tussen tankstations zijn daarnaast significant, dus als men hierdoor nog een keer 10 procent bespaart werkt het voordeel dubbelop door, ondanks dat meer dan de helft van onze brandstofprijzen uit belasting/accijnzen bestaat.”
- Pricewise: ‘Tanken tien procent goedkoper in één jaar’. Foto Pricewise.