ProRail worstelt niet alleen met de Hogesnelheidslijn, maar ook met opeenstapeling spooruitdagingen
ProRail blijft worstelen om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. Onder andere het vele onderhoudswerk en de beperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen voor druk op het spoor, aldus Cobouw, het vakblad voor de aannemerswereld.
Eergisteren maakten NS en ProRail tijdens een persconferentie bekend dat het lastig wordt om het komende halfjaar genoeg treinen op tijd te laten rijden. De grenswaarden die zijn afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staan onder druk. Dat komt door een opeenstapeling van problemen: het vele onderhoudswerk, tijdelijke snelheidsbeperkingen, personeelskrapte bij aannemers, tekorten aan treinmaterieel bij de NS, meer storingen aan het spoor en constructiefouten op de hogesnelheidslijn (HSL). De komende maanden gaat het er niet makkelijker op worden; het aantal reizigers neemt weer toe en het herfstweer zorgt zoals altijd voor problemen.
Volgens ProRail zit het Nederlandse spoor in de ‘grootste vernieuwingsoperatie’ sinds de Tweede Wereldoorlog. In 2025 nemen de werkzaamheden zelfs met 30 procent toe ten opzichte van 2020. Maar ondertussen kampt ProRail met personeelstekorten bij aannemers. “Er zijn zo weinig elektromonteurs, we hebben ze overal geprobeerd vandaan te halen”, zei ProRail-topman John Voppen tijdens de persconferentie. Daardoor is er volgens de topman nog wel eens sprake van tegenvallers tijdens projecten.. Omdat de infrastructuur aan het einde van haar levensduur is, ziet de spoorbeheerder nu ook meer stroringen op het spoor. Het tekort aan monteurs heeft invloed op hoe snel die kunnen worden opgelost.
Door het personeelsgebrek, is het ook niet langer vanzelfsprekend dat de werkzaamheden ’s nachts, in weekenden en vakanties plaatsvinden. De komende jaren werkt ProRail vaker overdag en doordeweeks aan het spoor. Dat gebeurde begin dit jaar al bij Schiphol. Door een personeelstekort bij de aannemers en ingenieursbureaus voerde ProRail naar eigen zeggen noodgedwongen het werk doordeweeks en buiten de vakanties om uit. Dat zorgde voor ‘fikse hinder’ voor reizigers.
De hoeveelheid werk betekent daarbij een dilemma voor ProRail. De aanpak draagt namelijk wel bij aan de toekomstbestendigheid van het spoor, maar zorgt nu voor flinke hinder. Als voorbeeld noemt ProRail het traject Rijswijk-Rotterdam, waar het spoor wordt verdubbeld op een groot deel van het traject. Ondanks tekorten vond ProRail toch genoeg monteurs, tijd en spoormaterieel. Maar “een tegenslag tijdens de uitvoering” leidde toch tot een extra werkweek en dus extra busvervoer voor reizigers. In het najaar werkt ProRail verder aan het project, zodat er vanaf half december meer treinen kunnen rijden.
Problemen op de HSL zorgen daarnaast voor hoofdbrekens zowel bij NS als bij ProRail. Constructiefouten in een aantal viaducten tussen Amsterdam en Rotterdam zorgen er voor de de treinen op sommige plaatsen slechts 80 kilometer per uur mogen rijden, in plaats van 300 kilometer. Die problemen zijn niet voor 2026 opgelost.
BAM gaat aldus Cobouw nu in ieder geval een ruim vierhonderd meter lange palenwand in de grond aanbrengen bij het viaduct bij Rijpwetering, ter versteviging van de spoorbaan. Ook negen andere viaducten moeten waarschijnlijk worden hersteld. ProRail doet daar nog onderzoek naar.
Er zijn nog vijf tijdelijke snelheidsbeperkingen van kracht door de problemen op de HSL. Ze zijn een van de belangrijkste oorzaken voor de slechte prestaties van het spoor. Sinds afgelopen maart heeft ProRail al wel twintig van dit soort beperkingen opgelost. In de loop van dit jaar volgen er nog acht. Dan blijven er nog vijf over, naast de beperkingen op de HSL
- ProRail worstelt niet alleen met de Hogesnelheidslijn, maar ook met opeenstapeling spooruitdagingen. Foto ProRail.