ProRail zet aanbesteding Maaslijn stop: geen belangstelling om in te schrijven
Infrabeheerder ProRail heeft de aanbesteding van de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen stopgezet. Momenteel zijn er geen marktpartijen te vinden die op de klus in willen schrijven, aldus gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) in een mededeling aan het Limburgs Parlement.
De marktpartijen vinden de risico’s in tijd en geld op dit moment te groot en dus onverantwoord. Dat heeft onder meer te maken met tekorten aan materialen zoals staal, koper en hout. En de hoge prijzen die als gevolg daarvan betaald moeten worden. De oorzaak daarvan is de oorlog in Oekraïne en de Covid-pandemie.
“Daarom ziet ProRail geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in de huidige vorm in te trekken en deze opnieuw vorm te geven”, schrijft gedeputeerde Van Gaans.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) maakte anderhalve week geleden al bekend dat de aanpak van de Maaslijn opnieuw vertraging zou oplopen en dat de beoogde einddatum van eind 2024 niet meer haalbaar was. Daar komt nu de intrekking van de aanbesteding bovenop.
In juni komen alle betrokken partijen weer bij elkaar om de dan actuele situatie te bespreken. Volgens de gedeputeerde kan ProRail op dit moment de gevolgen van alle ontwikkelingen nog niet exact in beeld brengen en zijn die afhankelijk van de verdere nog onzekere ontwikkelingen in Oekraïne.
“Samen met de andere partners betreuren wij het ten zeerste dat de reizigers van de Maaslijn langer moeten wachten op de benodigde verbetering. Tegelijk willen we transparant en realistisch blijven over de verwachtingen”, zegt gedeputeerde Van Gaans. ProRail gaat in ieder geval wel door met alle overige werkzaamheden zoals grondverwerving.
• Weer vertraagd: ProRail zet aanbesteding Maaslijn stop: geen inschrijvers. Foto ProRail.