Qbuzz maakt op het laatste moment bezwaar tegen gunning concessie IJssel-Vecht aan EBS
Op 12 april won ov-bedrijf EBS voor 13 jaar het openbaar busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Pas nu zet concurrent QBuzz grote vraagtekens bij de financiële haalbaarheid en maakt het officieel bezwaar bij de provincie Overijssel. Qbuzz vermoedt, aldus de Stentor, dat de spelregels rondom de bieding – het bod moet realistisch zijn – zijn overtreden. Als dat zo is, dan ligt er – na het gesteggel over de toekenning van de vorige aanbesteding en het drama met de ondeugdelijke Chinese bussen – opnieuw een bom onder het streekvervoer.
Qbuzz verloor in de aanbestedingsprocedure kansloos van EBS. In een intern document van Qbuzz dat in handen is van de Stentor zegt bestuurder Annemarie Zuidberg-Tabak: “Het enorme verschil waarmee EBS heeft gewonnen verbaasde ons.” Ze stelt verder dat de kosten voor het vervoer in de regio voor bijna honderd procent vaststaan, omdat bussen, personeel, onderhoudscontracten, stallingen moeten worden overgenomen. Dat maakt dat er weinig ruimte is voor grote afwijkingen in de aanbiedingen, is de gedachte van Qbuzz. Annemarie Zuidberg Tabak: “Het enorme verschil tussen het aanbod in dienstregelingsuren van EBS en van ons begrijpen wij niet.”
Daarom heeft Qbuzz op de laatste dag dat bezwaar mogelijk was dat ook gedaan: “We willen vaststellen of de spelregels van deze bieding door de partijen zijn gevolgd. Het was in deze aanbesteding bijvoorbeeld niet toegestaan om een onrealistisch bod te doen. Dit zou leiden tot uitsluiting. Wij willen vaststellen op welke wijze provincies deze toets hebben uitgevoerd.” Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel zegt dat het om een pro-forma bezwaar gaat en dat de inhoudelijke bezwaren van Qbuzz later volgen. Die wacht de provincie nu eerst af.
Met het bezwaar van Qbuzz lijken de problemen rondom het streekvervoer in IJssel-Vecht een nieuw hoofdstuk in te gaan. De huidige vervoerder Keolis, die op 22 december het stokje overdraagt aan EBS, kampt met grote technische problemen aan de ruim 250 Chinese BYD-bussen. Keolis zou die allemaal voor de zomerperiode oplossen. Na de invoering van de grootste elektrische vloot van Nederland vielen bussen geregeld stil, klaagden chauffeurs over een slechte stuurinrichting en reizigers over slechte verwarming. Maar de elektrische probleembussen blijven in gebruik: in de voorwaarden van de concessie staat dat een nieuwe vervoerder de elektrische vloot moet overnemen.
EBS-CEO Wilko Mol neemt het bezwaar van Qbuzz voor kennisgeving aan: “Ik ben blij dat we in een democratie leven waarin je bezwaar kunt maken als je het niet eens bent met een besluit.” Volgens een woordvoerder van de provincie Overijssel gaan de voorbereidingen om op 22 december met vervoerder EBS te gaan rijden gewoon door, ondanks het juridisch bezwaar van Qbuzz.
- Qbuzz maakt op het laatste moment bezwaar tegen gunning concessie IJssel-Vecht – nu nog in handen van Keolis – aan EBS. Foto Keolis.