Rechtbank Den Haag stelt gemeente in het gelijk: waterstof is niet ‘groen’ genoeg voor doelgroepenvervoer
De Haagse rechter heeft zich op 12 januari uitgesproken in een zaak die werd aangespannen tegen de gemeente Den Haag omdat deze waterstof – als zijnde niet ‘groen’ genoeg – had uitgesloten in de aanbesteding van het doelgroepenvervoer, meldt mobiliteitsvakblad Pitane Blue.
Tot het nieuwe contract van start gaat, rijdt Noot Personenvervoer met waterstoftaxi’s het Haagse doelgroepenvervoer. Noot had hiermee bijna drie jaar gelden een primeur. De gemeente besteedde het doelgroepenvervoer opnieuw aan en sloot het gebruik van waterstof uit. Reden voor de lokale waterstofleveranciers – BP-tankstation Kerkhof en OrangeGas – naar de rechter te stappen, echter zonder succes. Volgens de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag is de uitsluiting van waterstof niet onrechtmatig.
Ter discussie stond of de gemeente in de aanbesteding mag eisen dat het (emissievrije) doelgroepenvervoer met batterij-elektrische voertuigen wordt uitgevoerd en daarmee of zij waterstofvoertuigen mag uitsluiten en of dat jegens de eiseres een onrechtmatige daad oplevert. Den Haag startte in de zomer van 2021 de aanbesteding voor het doelgroepenvervoer voor de periode 2022-2028. De gemeente stuurde daarbij aan op emissievrij vervoer op basis van batterij-elektrische voertuigen.
De voorzieningenrechter gaat mee in de visie en redenering van de gemeente en stelt in haar voorlopig oordeel dat Den Haag in deze aanbesteding inderdaad onderscheid mag maken tussen batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen. De beide energiedragers zijn volgens de rechter niet gelijkwaardig.
In tegenstelling tot de emissievrije waterstoftaxi’s, is het rijden op (grijze) stroom volgens de gemeente wél duurzaam. Het H2Platform is verrast door het besluit van de gemeente Den Haag om bij de aanbesteding van het doelgroepenvervoer waterstof uit te sluiten. De gemeente stelt dat waterstof niet ‘groen’ genoeg zou zijn. Voor het platform is dit inhoudelijk onjuist en onbegrijpelijk.
De Belgische waterstofspecialist Mark Pecqueur, docent bij de opleiding Autotechnologie van de Thomas More hogeschool in Mechelen, is uitermate verbaasd over de Haagse aanpak: “Maar ja, iedereen maakt fouten.” En de waterstofspecialist merkt tegelijkertijd op “dat de elektrolobby in Nederland groot is. Ik zie het zo: alles wat ooit diesel was, zal waterstof worden. Wie had gedacht dat diesel iets voor personenauto’s zou zijn tot VW in de jaren ’70 met met de Golf op de markt kwam. Een decennium later verkochten ze meer diesels dan benzineversies.”
“En wat het groene aspect betreft: “Mensen denken nog steeds dat we de hernieuwbare waterstof hier gaan maken. De echt grote hoeveelheden hernieuwbare waterstof zullen uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten komen. Wat maakt het dan uit wat het rendement is als het maar zonder emissies is!”
De aanbesteding ‘Harmonisatie Doelgroepenvervoer’ die op 3 augustus van start ging, beoogt ook een harmonisatie van verschillende vervoersstromen, zoals ondermeer Wmo-vervoer en leerlingenvervoer. De beoogde overeenkomst heeft een looptijd van zes jaar met de mogelijkheid van verlenging met twee keer één jaar. De geplande ingangsdatum van de overeenkomst is 1 augustus 2022.
- Rechtbank Den Haag stelt gemeente in het gelijk: waterstof is niet ‘groen’ genoeg voor doelgroepenvervoer. Voorloper Noot Personenvervoer zal de waterstoftaxi’s ergens anders moeten inzetten. Foto Noot Personenvervoer.