Rederij Doeksen vervangt de nieuwe LNG-catamarans vanwege de exorbitant hoge LNG-prijs
De historisch hoge brandstofprijzen hebben een grote impact op de bedrijfsvoering van Rederij Doeksen, die veerdiensten voor personen- en vrachtvervoer verzorgt tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland. Vanwege de exorbitante prijsstijging van LNG, de brandstof waarop de twee nieuwste veerboten – Willem de Vlamingh en Willem Barentsz – van de rederij varen, worden de kosten voor het in stand houden van de veerverbinding met deze veerboten met Terschelling en Vlieland extreem hoog.
“Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat Doeksen recent juist heeft geïnvesteerd in duurzame en moderne nieuwe veerboten – catamarans – die op LNG varen, onze klanttevredenheid heel hoog is en wij dit jaar een recordaantal passagiers en voertuigen vervoeren,” zegt directeur Dirk Spoor. “Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200 procent gestegen en die van LNG zelfs met 900 procent.”
Rederij Doeksen heeft daarom per 13 september de volgende maatregelen genomen: De veerboot Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Harlingen-Terschelling, grotendeels in plaats van de LNG-schepen Willem Barentsz en Willem de Vlamingh (die wel de extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen).
Omdat de Friesland een grotere autodekcapaciteit heeft, zijn er iets minder afvaarten van de autoveerboten van en naar Terschelling nodig. De totale capaciteit per dag verandert niet. Maar omdat de Friesland minder duurzaam is dan de LNG-catamarans, laat Doeksen dit schip vanaf week 38 op biodiesel varen, waaraan 7 procent HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en een brandstofadditief zijn toegevoegd. Op die manier wordt de extra uitstoot door het inzetten van de Friesland in de hoofddienst van en naar Terschelling zoveel mogelijk beperkt.
De vaartijd van de LNG-schepen gaat van 1 uur en 50 minuten naar 2 uur. Op deze schepen levert dit een belangrijke besparing op doordat zij op LNG varen en juist deze brandstof extreem duur is. De dienstregeling wijzigt hierdoor niet. Vlieland wordt wel geraakt door de nieuwe tarieven, maar de dienstregeling naar en van dit eiland blijft onveranderd.
“Dit kostenbesparende pakket willen we in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten,” zegt Spoor. “Dat is nodig om te zorgen dat de brandstoftoeslag, die daarnaast noodzakelijk is vanaf 1 januari 2023, niet hoger wordt dan nodig, de kwaliteit van de dienstverlening goed blijft en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers. Heel belangrijk, zeker in deze tijd.”
De benodigde brandstoftoeslag bij dit maatregelenpakket is 16 procent, wat neerkomt op € 4,75 per persoon per veerdienstretour. Over het maatregelenpakket en de toeslag wordt momenteel overlegd met verschillende partijen, waaronder het Rijk dat als concessieverlener toestemming moet geven voor de brandstoftoeslag. Voor regelmatig reizende eilanders met een pas geldt een lagere toeslag (11 in plaats van 16 procent). Daarbij komt in beide gevallen nog de jaarlijkse indexering van 2,6 procent.
- Rederij Doeksen vervangt de nieuwe LNG-catamarans vanwege de exorbitant hoge LNG-prijs.