Reisbranche in Nederland bezorgd over onvoldoende stabiele treinverbinding naar en van luchthaven Schiphol
Schiphol gaat met NS en ProRail in gesprek over de recente storingen op het spoor rond de luchthaven. Een woordvoerder zegt dat Schiphol altijd in gesprek is met zijn partners op het spoor, maar dat de luchthaven gezien de vele recente storingen nu reden ziet dit specifiek aan te kaarten. “Dit is enorm vervelend voor alle reizigers, al helemaal voor wie moet vliegen”, zegt Schiphol-woordvoerder Stefan Donker. “De helft van alle reizigers op Schiphol, waaronder toeristen die Amsterdam bezoeken, komt met het openbaar vervoer. Zij moeten vertrouwen op de trein, een betrouwbare dienstregeling is essentieel.” De luchthaven heeft bij spoorbeheerder ProRail zijn zorgen geuit over de vele verstoringen. ”Wij zijn al enige tijd met hen en diverse partijen, waaronder NS, in gesprek hierover”, stelt Donker. “We rekenen er op dat ProRail er alles aan doet om storingen op te lossen en te voorkomen.”
Niet alleen de luchthaven, ook de reisbranche is bezorgd. “Na de problemen van afgelopen najaar hoopten we dat het aantal verstoringen rond Schiphol zou afnemen,” stelt Frank Oostdam, directeur van koepel ANVR in het AD. “Het tegendeel is het geval. Wie een vlucht moet halen, pakt tegenwoordig met pijn in de buik de trein, zo regelmatig komen storingen tegenwoordig voor. Dat is super frustrerend, de trein zou een zekerheidje moeten zijn.”
De vele verstoringen zadelen reizigers met extra kosten op, ziet de ANVR. “Mensen moeten een taxi nemen of de auto nemen en die ook nog parkeren”, zegt Oostdam. “Nog erger wordt het als iemand zijn vlucht mist en de vakantie in gevaar ziet komen.” Ook voor de reisorganisaties zijn de treinstoringen een probleem. “Voor hen is het heel frustrerend als reizigers stranden.” De ANVR maakt zich dan ook grote zorgen voor komend vakantieseizoen. “We hopen echt dat treinen dan beter rijden.”
ProRail toont zich in een reactie naar het AD schuldbewust en erkent dat reizigers afgelopen maanden veel overlast hebben ervaren. “Dat is enorm vervelend voor mensen die met de trein naar Schiphol reizen,” zegt Jeroen Wienen van ProRail. Het verhelpen van storingen heeft voor de spoorbeheerder de grootste prioriteit,” stelt hij. Zeker nu ProRail sinds afgelopen najaar grootschalig onderhoud uitvoert bij Schiphol, waardoor vaak minder sporen beschikbaar zijn. “De Schipholtunnel is 40 jaar oud en aan vervanging toe,” stelt Wienen. “Die moet dringend gemoderniseerd.”
NS spreekt van een hard gelag. “Onze reizigers krijgen het wel voor de kiezen. Vanwege de werkzaamheden plaatsvinden worden treinreizigers eigenlijk dubbel getroffen”, zegt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Ondanks de mea culpa belooft ProRail treinreizigers niet minder storingen. De oorzaken van de problemen zijn zeer divers, stelt Wienen. “De storing van deze keer (een wisselstoring, red.) deed zich niet op Schiphol zelf voor, maar iets buiten de luchthaven bij de spoorkruising Riekerpolder. De oorzaak was een fout in de beveiligingssysteem van de wissel. De seinstoring een week eerder kwam door een kabelbreuk. Het zijn iedere keer andere dingen.”
Wat meespeelt is dat ProRail kampt met een personeelstekort. Hierdoor lukt het lang niet altijd om monteurs en technisch personeel bij storingen snel op te trommelen. “Dat vergroot de impact van een storing voor reizigers, omdat die langer duurt.” Bij de storing van woensdag had ProRail overigens wel snel mensen paraat. Wienen: “Die hebben we vrij snel op kunnen lossen.”
De kans is al met al groot dat reizigers dit jaar het nog vaker voor de kiezen krijgen op Schiphol. ProRail zal dit jaar en ook in 2025 bovendien nog meermaals grote werkzaamheden uitvoeren. Zo rijden er tussen 9 en 13 mei veel minder treinen. Station Schiphol wordt daarnaast komende jaren uitgebreid en gemoderniseerd. De werkzaamheden gaan tot 2028 door.
Reizigersorganisatie Rover baalt van de recente treinstoringen bij Schiphol. Al eerder riep Rover de overheid op zowel ProRail als NS vanwege de regelmatige treinuitval onder verscherpt toezicht te plaatsen “Die verstoringen tellen op”, meent directeur Freek Bos. Tegelijk stelt hij dat treinstation Schiphol er niet perse bovenuit steekt ten opzichte van andere stations. “In heel Nederland is het aantal verstoringen op het spoor te hoog.” Rover stelt ook dat ProRail meer budget moet krijgen voor spooronderhoud en renovatie. “De dienstregeling op het Nederlandse spoor is zo opgerekt en geoptimaliseerd dat er maar iets kapot hoeft te gaan en dan de gevolgen groot zijn.”
- Reisbranche in Nederland bezorgd over onvoldoende stabiele treinverbinding naar en van luchthaven Schiphol. Redactiefoto.