Reizigersorganisatie Rover boos dat FNV dreigt met landelijke spoorstaking in conflict met ProRail: ‘Er is elke keer wat’
De kans op een landelijke spoorstaking wordt steeds groter. Vakbond FNV en spoorbeheerder ProRail staan lijnrecht tegenover elkaar in het conflict over een betere beloning voor de verkeersleiders. Het conflict draait om de loonsverhoging voor de verkeersleiders, de mensen die de wissels en de seinen bedienen en zorgen voor de veiligheid op het spoor. FNV eist 10 tot 15 procent meer loon, ProRail biedt 6 tot 8 procent extra.
Geld is niet het probleem volgens de FNV in het AD. “We hebben een brief met voorstellen gestuurd waar het geld voor de loonsverhoging kan worden gevonden. Maar ProRail gaat daar niet op in. Ze houden vast aan hun eindbod’’, zegt Carl Kraaijenoord, die namens FNV onderhandelt met ProRail over een nieuwe cao voor de verkeersleiders.
Zolang de werkgevers niet met een beter openingsbod komen, heeft praten geen zin volgens de FNV. En dat betekent dat er hardere acties en meer overlast voor de treinreizigers zullen volgen. “Wij zijn geen voorstander van nog meer ellende voor de reizigers’’, zegt Kraaijenhof. “Nu hebben we regionaal in de ochtendspits gestaakt. Bij nieuwe acties kun je denken aan regionale stakingen die de hele dag duren, of we leggen het spoorvervoer in het hele land plat.’’
Die kant lijkt het op te gaan, want ProRail maakt duidelijk dat het niet van plan is om met nieuwe voorstellen te komen. “De looneis van de FNV is totaal niet realistisch”, zegt een woordvoerder van ProRail. “Ze hebben een ultimatum gesteld met die looneis en dat moet eerst van tafel voor we willen praten.’’
Volgens de FNV kan ProRail de gevraagde loonsverhoging uit eigen middelen betalen, bijvoorbeeld door de inhuur van externen te beperken. Maar volgens ProRail is er absoluut geen ruimte voor de enorme loonsverhoging die de FNV eist. “Wij bieden 6 tot 8 procent aan. Zij willen 13 tot 15 procent. Dat verschil is veel te groot.’’
ProRail voelt zich overvallen door de forse looneis van FNV. Eerder dit jaar bereikte het bedrijf een CAO-akkoord met de vakbonden VHS en CNV. De FNV wees het akkoord toen af. “Toen zijn we met de vakbond gaan praten en hebben een beter voorstel gedaan. Dat is afgewezen en toen kwamen ze met dit ultimatum.’’
De reiziger zal de komende week dus weer op de app moeten checken of de treinen rijden. Acties moeten 48 uur van tevoren worden aangekondigd, dus het is vooraf duidelijk of er met de trein gereisd kan worden. Reizigersorganisatie Rover baalt alvast van mogelijk grootschaligere stakingen op het spoor. “We erkennen het recht om te staken, maar vragen ons in dit geval wel af of het proportioneel is”, zegt een woordvoerder van Rover. Het verbaast Rover dat FNV bij de regionale acties gelijk overging tot staken. “Verder hebben we niks van acties gezien. Er werd meteen ingezet op staken, dat vinden wij heel jammer’’, zegt een woordvoerder. “Staken zou het laatste redmiddel moeten zijn.’’ FNV zou terughoudend moeten zijn om reizigers zo hard te treffen, vindt Rover. “Het is een optelsom, elke keer is er wat. Voor reizigers is het de zoveelste keer dat de trein niet rijdt.’’
- Reizigersorganisatie Rover boos dat FNV dreigt met landelijke spoorstaking in conflict met ProRail: ‘Er is elke keer wat’. Foto Rover.