Reizigersorganisatie Rover luidt noodklok over vertragingen op het spoor; ‘2023 zwaar jaar voor treinreizigers’
Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over de vele vertragingen op het spoor. De prestaties moeten snel weer op orde worden gemaakt, stelt Rover. NS en ProRail hebben toegezegd met een analyse te komen.
Het jaar 2023 was een zwaar jaar voor de treinreiziger, zo blijkt uit klachten die bij Rover binnen zijn gekomen. De cijfers bevestigen dit: het aantal NS-reizigers dat met minder dan 5 minuten vertraging de eindbestemming bereikte, daalde van 91,6% in 2022 naar 89,8% in 2023 tot nu toe. Bij de regionale vervoerders daalde de stiptheid van 91,3% naar 88,5% (gemeten met meer dan 3 minuten vertraging). Op de hogesnelheidslijn waren de prestaties nog slechter: in november 2023 kwam slechts 50,9% van de reizigers op tijd. Ook het meldpunt volle treinen van Rover draaide overuren en noteerde in november 1529 klachten.
“We hebben stevig aan de bel getrokken bij NS en ProRail want dit toenemend aantal vertragingen is geen goed visitekaartje voor het spoor”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “NS en ProRail moeten snel grip krijgen op de problemen.” NS en ProRail hebben Rover toegezegd te analyseren waar de slechte prestaties door worden veroorzaakt.
Rover is met NS en ProRail in gesprek over oplossingen op de korte en de lange termijn. “Het is goed dat NS en ProRail ons signaal serieus nemen”, stelt Bos. “Hopelijk ziet de treinreiziger snel verbeteringen en wordt 2024 een beter jaar op het spoor.”
- Reizigersorganisatie Rover luidt noodklok over vertragingen op het spoor; ‘2023 zwaar jaar voor treinreizigers’. Foto Rover.