Reizigersvereniging TreinTramBus verwelkomt nieuwe dienstregeling NMBS
TreinTrambus is tevreden over de aanpassingen die de NMBS doorvoert, maar vraagt een oplossing voor de pendelaars tussen Antwerpen en Brussel.
Reizigersvereniging TreinTramBus is over het algemeen tevreden met de wijzigingen die zondag ingaan in de dienstregeling van de NMBS. Zeker de extra stoptreinen vanuit Antwerpen en Brussel ’s avonds laat op vrijdag en zaterdag vallen in de smaak.
Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus: “We merken al lang dat de trein niet alleen meer gebruikt wordt voor school- en werkverkeer, maar ook een steeds grotere rol speelt bij verplaatsingen in de vrije tijd. Maar het aanbod van de NMBS was daar niet altijd op voorzien. We zijn blij dat hier stappen vooruit worden gezet. Meer mensen krijgen zo toegang tot culturele activiteiten in de grootsteden.”
Dat ook op enkele lijnen meer intercitytreinen gaan rijden tijdens het weekend zoals tussen Leuven en Antwerpen en tussen Leuven en Brussel past in dat plaatje van recreatief treinverkeer, al betreurt de reizigersvereniging dat andere lijnen, zoals Kortrijk – Brugge en Hasselt – Genk nog moeten wachten op verbetering.
Ook de verbeteringen van het voorstadsnet rond Brussel, zoals de verdubbeling van het aanbod tussen de Europese wijk en Aalst en de verbetering van het aanbod tussen Denderleeuw, Ninove en Geraardsbergen, zijn belangrijke stappen vooruit. “Het is wel jammer dat net nu de local multi – de tienrittenkaart voor korte afstanden – uit het tariefaanbod van de NMBS is verdwenen”, aldus Peter Meukens. “Precies die formule maakte de voorstadstrein betaalbaar en flexibel in gebruik voor wie deeltijds werkt en toch in de spits moet reizen.”
De grootste bekommernis blijft voor TreinTramBus het treinverkeer tussen de twee grootste centra van het land, Antwerpen en Brussel. Meukens: “Er moet zo snel mogelijk opnieuw een vierde IC-trein komen tussen Antwerpen en Brussel-Zuid, met haltes in Mortsel Oude God en Vilvoorde. Zolang dat niet kan, moeten binnenlandse reizigers toegelaten worden op de EurocityDirect naar Amsterdam. Op die trein zijn er altijd veel vrije plaatsen, terwijl pendelaars op deze hoofdlijn opeengedrukt staan op de andere treinen. Zo jaag je pendelaars terug de auto in, en dat kan niet de bedoeling zijn.”
Ook in het weekend laat de NMBS op deze as veel kansen liggen. De trein van Brussel naar de Kempen rijdt helemaal niet en tussen Antwerpen en Brussel rijden alleen trage IC-treinen. Die zijn tussen Brussel-Zuid en Antwerpen maar liefst 21 minuten trager dan de Eurocity Direct, waar de NMBS binnenlandse reizigers weigert op toe te laten.
- Reizigersvereniging TreinTramBus verwelkomt nieuwe dienstregeling NMBS, maar treinaanbod tussen Antwerpen en Brussel moet beter. Redactiefoto.

