Robotaxi’s in San Francisco: eerst goedgekeurd, daarna Cruise-vloot gehalveerd na ongevallen
De Californische toezichthouder zigzagt bij het goedkeuren van robottaxi’s. Eerst wordt een 24-uursdienst goedgekeurd, daarna moet een aanbieder zijn wagenpark halveren. De Californische vergunningverlener voor autonome taxi’s en ‘rideshare taxi’s’ beweert voorop te lopen bij het moderniseren van de mobiliteit. Daarom mogen autonome taxi’s sinds kort 24/7 hun commerciële diensten aanbieden in San Francisco.
In haar onnavolgbare wijsheid kostte het de California Public Utilities Commission (CPUC) – ook verantwoordelijk voor het royaal openen van de markt voor Uber en Lyft in Californië in een van haar eerdere beslissingen – zeven uur van uiterst bitter overleg om Waymo (Alphabet) en Cruise (GM) een gedenkwaardige vergunning af te geven: ze stonden commercieel passagiersvervoer 24/7 toe in volledig autonome voertuigen (AV’s).
Een fel omstreden besluit dat op een dag zou kunnen worden gezien als een keerpunt voor de taxisector van de stad en de manier waarop mensen zich in de Bay Area verplaatsen. Honderden voorstanders en tegenstanders gaven totaal verschillende meningen over de autonome technologie. Critici waren onder meer veel taxichauffeurs wiens bedrijven zijn ingestort als gevolg van het onverstandige besluit van de CPUC om grote aantallen Uber- en Lyft-voertuigen toe te staan in de staat. Immers, de CPUC is vastbesloten voorop te lopen in elke zogenaamd ‘innovatieve’ benadering van mobiliteit.
Voorstanders van het CPUC-besluit hopen dat AV’s menselijke fouten aan het stuur zullen verminderen en de mobiliteitsmogelijkheden voor iedereen zullen verbeteren, ook voor mensen met beperkte mobiliteit. Critici vrezen voor toenemende verkeersopstoppingen en wijzen erop dat robottaxi’s het openbaar vervoer en de noodhulp kunnen verstoren. Ze vrezen ook dat robottaxi’s miljoenen menselijke banen in de Verenigde Staten zullen wegvagen. Niettemin stemden de staatscommissarissen met 3-1 voor de uitbreiding van Cruise en Waymo.
Cruise en Waymo, die hun staat van dienst op het gebied van technologie en veiligheid standvastig hebben verdedigd ondanks meer dan 600 onverklaarbare robotaxi-stops sinds juni, exploiteren al honderden AV’s in de stad. Ze staan onder grote druk om winst te maken nadat beide moederbedrijven miljarden dollars hebben uitgegeven aan het ontwikkelen en testen van hun technologie. Na bijna tien jaar testen mogen ze zich in San Francisco nu volledig toeleggen op de commerciële exploitatie van AV’s. Hierdoor worden hun chauffeurloze taxi’s in wezen op dezelfde voet geplaatst als Uber- en Lyft-ritten – minus de menselijke chauffeurs. En zowel voorstanders als tegenstanders zagen duidelijke parallellen, ten goede of ten kwade, tussen die stemming en de opkomst van Uber en Lyft eerder in het afgelopen decennium, die de straten van San Francisco verstopten. “De CPUC heeft een oogje dichtgeknepen voor Uber en Lyft”, zegt een lokale mobiliteitsexpert.
- Robotaxi’s in San Francisco: eerst goedgekeurd, daarna Cruise-vloot gehalveerd na ongevallen. Foto Waymo.