Rover-overzicht – Stemmen voor het OV op 29 oktober: Nieuwbouw en bereikbaarheid
Behalve de PVV stellen alle partijen dat in nieuw te bouwen woonwijken (VVD: 30 grootschalige woonwijken; D66: 10 nieuwe steden) meteen OV-voorzieningen moeten komen. GL-PvdA, SP, D66 en CDA hebben er extra geld voor over. Het CDA wil dat ziekenhuizen, scholen, verenigingen en dergelijke zo veel mogelijk per OV bereikbaar zijn. D66 bepleit lightrail als voorzieningen niet binnen 15 minuten lopen bereikbaar zijn. SP, D66, NSC, BBB en GL-PvdA hebben aandacht voor aansluitend (deel)vervoer, vooral fietsvoorzieningen.
De bereikbaarheid van dunbevolkte gebieden is een speerpunt voor BBB. Deze partij zal kleinschalige OV-vormen stimuleren, zoals buurtbusjes, OV op afroep en deelvervoer. Maar in regio’s buiten de Randstad mogen mensen niet afhankelijk worden van één vervoersvorm, dus de auto blijft voor landelijke gebieden onmisbaar. Ook GL-PvdA en SP vinden het wenselijk om buslijnen op het platteland uit te breiden; waar regulier OV niet (meer) rijdt voorziet VVD lokale alternatieven, maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen.
GL-PvdA, NSC en CDA willen provincies de mogelijkheid geven OV in eigen hand te nemen of regionale concessies te gunnen aan een publiek OV-bedrijf. GL-PvdA wenst voor Utrecht een 24-uurs OV-netwerk vergelijkbaar met de metro en wil stations (her)openen langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen. De bereikbaarheid van de Waddeneilanden is een zorg voor GL-PvdA en BBB. Watertaxi’s moeten ook ’s nachts kunnen varen, vindt BBB. Van de SP mag de incheckapparatuur weg omdat het OV gratis moet zijn. Andere partijen willen een goedkoper dalkaartje.
- Van de SP mag de incheckapparatuur weg omdat het OV gratis moet zijn. Andere partijen willen een goedkoper dalkaartje. Redactiefoto.