Samenwerking KLM-Uber; uitbreiding veiligheidsmaatregelen voor Uber-gebruikers in het VK
KLM gaat, net als vele andere luchtvaartmaatschappijen en hun mileage-programma’s, samenwerken met Uber. Leden van het Flying Blue-programma konden al miles sparen bij het doen van Amazon-bestellingen, en krijgen nu ook punten voor taxiritten. Het systeem werkt in Nederland en Frankrijk en zowel bij Air France als bij KLM. Leden van Flying Blue kunnen nadat zij hun account gekoppeld hebben in de Uber-app, één mile sparen voor elke euro die uitgegeven wordt aan een rit. De hoeveelheid miles wordt verdubbeld voor klanten die maandelijks vier of meer ritten maken. Vervolgens kunnen de gespaarde KLM-miles ingezet worden voor wereldwijde vluchten, upgrades en accessoires als elektronica en schoonheidsproducten.
“Zo kunnen we onze leden extra manieren bieden om Miles te verdienen in hun dagelijks leven. Bij Flying Blue is ons doel tastbare voordelen te bieden die passen bij de levensstijl van onze 24 miljoen leden wereldwijd. Met Uber als onze exclusieve partner laten we zien dat we Air France en KLM klanten willen ondersteunen vóór, tijdens en na hun reis met ons”, aldus Ben Lipsey, Senior Vice President Customer Loyalty en President van Flying Blue bij het luchtvaartconcern, in een verklaring.
Uit recente data blijkt dat meer dan één op de zeven ritten in Parijs en Amsterdam begint of eindigt in de buurt van de luchthavens, de thuisbases van Air France en KLM. “Met deze samenwerking kunnen we gebruikers van de Uber-app helpen Flying Blue-miles te verzamelen bij elke rit. Of je nu met Uber naar je werk reist of een nieuwe stad bezoekt, elke rit helpt je om dichter bij een droom bestemming te komen met KLM en Air France”, zegt Anabel Diaz, EMEA Vice President Mobility bij Uber.
Tegelijkertijd scherpte Uber in het VK vorige week haar veiligheidsprogramma voor Uber-gebruikers aan, met name voor de avonduren en nachtelijke ritten.
Uber houdt zich al sinds het begin van de app bezig met de kwestie van de veiligheid van passagiers. Geen wonder omdat in de beginjaren in de meeste gevallen iedereen een Uber kon besturen en dat de controle op chauffeurs relatief licht was. Zo nu en dan heeft de app nieuwe beveiligingsmaatregelen getroffen – bijvoorbeeld in Londen waar chauffeurs zich visueel moesten legitimeren bij het starten van de dienst. Later bleek dat deze controles relatief eenvoudig te omzeilen waren en dat bestuurders onder een valse naam konden rijden.
Opnieuw vraagt Uber in Groot-Brittannië aandacht voor nieuwe veiligheidsvoorzieningen voor avond- en nachtritten. Het verkoopt deze maatregelen als grote verbetering van haar product. Blijkbaar waren dergelijke beveiligingsmaatregelen er nog niet in de Uber-app. Of onvoldoende bekend.
Met de nieuwe tool ‘Beveiligingsinstellingen’ kunnen klanten de veiligheidsfuncties in de Uber-app gebruiken. Dit omvat de mogelijkheid om maximaal drie veiligheidsfuncties te selecteren die automatisch worden geactiveerd, afhankelijk van het tijdstip of de locatie, of het nu gaat om alle trips, ritten na 21.00 uur of zelfs elke keer dat een klant een bar of restaurant verlaat:
- RideCheck: RideCheck helpt detecteren of een rit afwijkt van de route, onverwacht stopt of eerder eindigt en stuurt een in-app check-in. Of chauffeurs kunnen ervoor kiezen vaker te checken. Wanneer dit gebeurt, checkt Uber om te vragen of alles in orde is en biedt het hulpmiddelen aan om te helpen.
- Pincodeverificatie: Passagiers hebben de mogelijkheid om een viercijferige pincode te ontvangen die vóór aanvang van de reis aan de chauffeur moet worden doorgegeven. Dit zorgt ervoor dat passagiers in de juiste auto stappen.
- Deel mijn reis: Uber-gebruikers kunnen hun huidige locatie en reisgegevens automatisch delen met vrienden of familieleden.
- Samenwerking KLM-Uber gestart; uitbreiding veiligheidsmaatregelen voor Uber-gebruikers in het VK. Redactiefoto.