Samenwerkingsverband Taxi Deutschland waarschuwt voor samenwerking met Free Now (en andere apps)
De onlangs aangekondigde samenwerking tussen de Taxi-Autozentrale Stuttgart en de app Free Now stuit op harde kritiek van Taxi Deutschland eG, het Duitsland-brede samenwerkingsverband van grote Duitse taxicentrales.
“Taxicentrales moeten heel goed nadenken of ze toegeven aan de reclame voor het app-platform en betrokken raken bij een samenwerking met Free Now”, waarschuwt Marten Clüver, CEO van Taxi Deutschland Servicegesellschaft für Taxizentralen eG. “Men mag de geschiedenis van dit bedrijf niet vergeten.”
“Toen de app ‘mytaxi’ vele jaren geleden op de markt kwam, was het doel om taxicentrales overbodig te maken”, blikt Clüver terug. Mytaxi sloot destijds individuele contracten af met taxibedrijven maar verwees naar hen alleen dezelfde klanten die met dure marketingcampagnes uit de taxicentrales waren weggehaald.
“De toenmalige belofte dat de app nieuwe, jonge taxiklanten in de branche zou brengen, bleek vals te zijn”, zegt Clüver. “In werkelijkheid werden de orders eenvoudigweg herverdeeld. Maar het verschil was dat de bemiddelingsprovisies die de taxibedrijven per bestelling aan Free Now moesten betalen hoger waren en dit geld werd afgepakt van de taxibranche. Bij taxicentrales, die grotendeels als coöperaties zijn gestructureerd, bleven de deelnemersbijdragen van de taxisector behouden omdat de centra deze gebruiken om hun reclame- en commerciële activiteiten te financieren. Bij Free Now wordt het geld gebruikt voor dure kortingscampagnes en vloeit de winst rechtstreeks naar de stakeholders en investeerders.”
Clüver vervolgt: “Je mag niet vergeten dat mytaxi korte tijd later ook klanten weghaalde bij taxibedrijven door plotseling een goedkopere huurautoservice voor passagiers aan te bieden – toen als Free Now. “Free Now wilde Uber kopiëren en bracht de taxiklanten naar het huurautobedrijf en bemiddelde de trips naar dezelfde dubieuze huurautobedrijven die zich bij Uber niet aan de regels hielden. Degenen die eronder leden waren de taxiondernemers die afhankelijk waren geworden van mytaxi/Free Now. Vaak moesten ze toekijken hoe de klantenkring die ze zorgvuldig hadden opgebouwd plotseling in Free Now-huurauto’s stapte. Free Now-chauffeurs werden gedwongen meer ritten te maken in huurauto’s met minder bruto-omzet en, vanwege de 19% BTW, nog minder netto-omzet.”
Volgens Clüver moet je je niet laten misleiden door het feit dat Free Now onlangs een ommekeer maakte en zegt nu alleen nog ritten ritten uit te geven aan taxi’s. “We kennen allemaal de berichten over de omstandigheden in Berlijn met de duizenden illegaal rijdende huurauto’s en de enorme schade die Free Now, Uber en Bolt daar met hun bedrijfsmodellen hebben aangericht. In plaats van een economisch gezonde taxisector domineren huurautobedrijven van de georganiseerde misdaad daar de markt. En in veel andere grote steden is dat niet anders!”
Clüver wijst erop dat de taxicentrales al lang hun eigen taxi-apps hebben opgezet samen met de apps van Taxi Deutschland (de app ‘Dein Taxi’ was destijds de eerste op de markt), ‘cab4me’ en ‘taxi.eu’. “Deze drie commerciële apps zullen in de toekomst met een uniforme technologie werken en dus overal en even goed”, kondigt Clüver aan en doet daarom een oproep: “Wij taxicentrales moeten ons meer inzetten om deze apps te versterken in plaats van een samenwerking aan te gaan met een platformaanbieder, die de loyaliteit van partners al meerdere keren met voeten heeft getreden.”
In Nederland en België is Free Now niet aanwezig, maar in Duitsland, Londen en Ierland en een aantal andere Europese landen is de app dominant.
- Samenwerkingsverband Taxi Deutschland waarschuwt voor samenwerking met Free Now en andere apps. Foto Taxi Deutschland.