Schiphol krijgt natuurvergunning voor 440.000 tot maximaal 500.000 vluchten
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mikte het ministerie van IenW nog niet zo lang geleden op het terugbrengen van het aantal vluchten op Schiphol tot 440.000 per jaar, inmiddels heeft de minister voor Natuur en Stikstof Luchthaven Schiphol dinsdag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning voor 440.000 tot maximaal 500.000 vluchten. Dat maakte demissionair minister van Landbouw en Natuur Van der Wal bekend, ondanks het feit dat dit thema door het demissionaire kabinet controversieel was verklaard.
Met de stikstofvergunning is een deel van de juridische spaghetti rond de luchthaven opgelost. De luchthaven zegt in een reactie dat de vergunning “een belangrijk moment” is. “Dat geeft ons en de omgeving zekerheid. Het biedt bovendien de mogelijkheid voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren, bijvoorbeeld een nieuw luchthavenverkeerbesluit. Dat moet leiden tot een nieuwe stelsel van harde milieu- en en geluidsgrenzen”, aldus de luchthaven.
Demissionair minister Harbers heeft daartoe vorig jaar al een omstreden besluit genomen om Schiphol te laten krimpen van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen. Per 1 november 2024 moet er 20% minder herrie zijn. De minister heeft dat echter aan het aantal starts en landingen gekoppeld, waardoor de luchtvaartmaatschappijen dat hebben aangevochten.
Hoewel de Tweede Kamer onlangs de natuurvergunning voor Schiphol controversieel verklaarde en dus aan het nieuwe kabinet wilde laten, zegt de minister dat de luchthaven geen vergunning kan worden onthouden als aan de voorwaarden is voldaan. “Dat staat los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming en betreft de uitvoering van staand beleid”, zo meldt de minister in een brief aan de Tweede Kamer. De luchthaven had eind vorig jaar al genoeg boerderijen opgekocht om de stikstofuitstoot te kunnen compenseren. Schiphol vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en is sindsdien enkele malen aangevuld.
Volgens PvdA/GL is het ’ongekend’ dat de minister in een ’klimaat- en stikstofcrisis’ een vergunning verleent. “Terwijl de landbouw en mobiliteit allemaal hun eerlijke bijdrage moeten leveren aan het oplossen van de stikstofcrisis, laat het kabinet het recht van sterkste prevaleren. Schiphol heeft met een goedgevulde portemonnee boeren in de omgeving opgekocht. In plaats van het herstellen van de natuur of de bouw van meer woningen, komen er nu meer vluchten. Al jaren knokken wij voor forse krimp van het aantal vluchten, wanneer dringt het besef door dat dit nodig is?”, zegt Kamerlid De Hoop (PvdA). Voor de coronacrisis werden er op Schiphol al 500.000 vliegbewegingen gefaciliteerd. Door corona is de luchthaven nog niet terug op het oude niveau van voor de coronacrisis.
De luchtvaartmaatschappijen zijn blij met de duidelijkheid, zo melden ze dinsdag. Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie “zijn teleurgesteld” dat Schiphol een vergunning krijgt. „Dit is een gemiste kans voor de overheid om in te grijpen en natuur, omwonenden en klimaat te beschermen tegen de vervuiling van Schiphol. Het is ook wel heel krom dat het vliegveld hiervoor boerenbedrijven moest uitkopen. Schiphol wordt met deze vergunning weer voorgetrokken en uit de wind gehouden. Ook hebben wij vraagtekens bij de onderbouwing van dit besluit”, zo melden de natuurclubs.
- Schiphol krijgt natuurvergunning voor 440.000 tot maximaal 500.000 vluchten. Redactiefoto.