Specifieke verbeterpunten in het doelgroepenvervoer richten zich onder andere op het vervoer naar Wmo-dagbesteding en leerlingenvervoer
Het gebruik van het Woordenboek Reizigerskenmerken draagt bij aan een betere communicatie tussen betrokken partijen en zorgt ervoor dat vervoerders een realistischer offerte kunnen uitbrengen. Voor Valysvervoer, een bovenregionale vervoersdienst voor sociaal-recreatieve uitstapjes, wordt het gebruik van dit woordenboek verplicht. Voor effectieve beleidsinterventies is dataverzameling essentieel. Samen met de staatssecretaris van IenW en de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs wordt onderzocht hoe de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) hieraan kunnen bijdragen.
Tijdens het debat over het leerlingenvervoer in oktober 2022 heeft het Tweede Kamerlid Van Baarle (DENK) een motie ingediend waarin werd gevraagd om te verkennen hoe toezicht op het leerlingenvervoer, Valysvervoer en Wmo-vervoer kan worden bevorderd. Toezicht is een essentieel onderdeel van de goede uitvoering van het doelgroepenvervoer en speelt een rol in het waarborgen van zowel de kwaliteit van de dienstverlening als de (sociale) veiligheid van de passagiers.
Het onderdeel toezicht binnen de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer is van cruciaal belang om de kwaliteit en veiligheid van het vervoer voor specifieke doelgroepen, zoals leerlingen, ouderen en mensen met een beperking, te waarborgen. Toezicht zorgt ervoor dat de afgesproken normen en standaarden daadwerkelijk worden nageleefd en biedt de mogelijkheid om tijdig in te grijpen bij eventuele problemen.
Het verbeteren van de sociale veiligheid binnen het doelgroepenvervoer is een prioriteit. Dit kan bijvoorbeeld door het invoeren van maatregelen die de veiligheid van passagiers en chauffeurs vergroten. Denk hierbij aan het gebruik van beveiligingscamera’s in voertuigen, trainingen voor chauffeurs om om te gaan met lastige situaties, en een strikte naleving van gedragsprotocollen.
Chauffeurstekorten blijven een groot probleem in de vervoersbranche. Er wordt gekeken naar campagnes om chauffeurs te werven en aanpassingen in de taxiregels om het eenvoudiger te maken een taxi-examen af te leggen. Besprekingen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) moeten mogelijkheden verkennen om werken als chauffeur financieel aantrekkelijker te maken.
Toezicht op de kwaliteit van de dienstverlening en de reistijd is eveneens van groot belang. Dit omvat het monitoren van de punctualiteit, de staat van de voertuigen, en de tevredenheid van de reizigers. Door middel van regelmatige controles en audits kan worden vastgesteld of de vervoerders voldoen aan de gestelde kwaliteitsnormen. Bovendien helpt het bijsturen van het beleid op basis van de uitkomsten van deze controles om de dienstverlening continu te verbeteren.
De implementatie van verbeteringen ligt grotendeels bij de gemeenten, die de opdrachtgevers zijn van het doelgroepenvervoer. Goede voorbeelden en acties gericht op het ontschotten, aanbesteden en contractmanagement worden gestimuleerd en ondersteund door een aanjaagteam.
Specifieke verbeterpunten richten zich onder andere op het vervoer naar Wmo-dagbesteding en leerlingenvervoer. De Monitor Leerlingenvervoer geeft inzicht in de omvang en kwaliteit van het leerlingenvervoer, met verdere metingen gepland voor 2024 en 2026. Ook is er aandacht voor zelfstandig(er) reizen door middel van OV-ambassadeurs en projecten die de toegankelijkheid van het openbaar vervoer verbeteren. In het voorjaar van 2025 zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de bereikte resultaten van de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer.
- Specifieke verbeterpunten in het doelgroepenvervoer richten zich onder andere op het vervoer naar Wmo-dagbesteding en leerlingenvervoer. Redactiefoto.