Taxicentrale Taxi München eG geeft taxi’s met Uber- of FreeNow-buitenreclame lagere prioriteit bij boeking
Sinds kort biedt Uber ook taxi’s aan in München. Eén van de twee grote taxicentrales in München, Taxi München eG speelt daar nu op in door taxi’s met Uber- of Free Now reclame op de deuren, een lagere prioriteit te geven voor boekingen die bij de centrale binnenkomen. De verwachting is dat IsarFunk, de tweede grote taxicentrale in de Beierse hoofdstad, dit voorbeeld zal volgen.
Medio maart maakte Uber bekend via de Uber-app ook taxi’s te gaan aanbieden in de Beierse hoofdstad. In lijn met het persbericht werd een foto gestuurd waarop een licht-ivoren taxi (de verplichte Duitse taxikleur) te zien is met buitenreclame van Uber op de deuren.
Naast de Uber-app gebruiken de meeste Uber-partners ook de apparatuur van de twee centrales. Ze proberen zoveel mogelijk ritten binnen te halen via een zo breed mogelijk aanbod van tussenpersonen. “Helaas moeten we stellen dat sommige ondernemers en chauffeurs deze platforms de mogelijkheid bieden om passagiers van de taxisector naar de ‘taxi-achtige verhuursector’ door te sluizen,” zegt Taxi München eG.
Dit geldt met name voor de taxibedrijven waarvan de taxi’s nu met Uber-reclame rijden. “Ze schuiven de taxipassagiers op een zilveren dienblad door naar huurauto’s, die vaak op een illegale wijze taxivervoer verrichten.”
Taxi München eG meldt volgens vakblad Taxi Times dat haar eigen leden zeer verontwaardigd zijn en de coöperatie hebben gevraagd actie te ondernemen tegen hun collega’s. Dit is precies wat er nu gaat gebeuren, nu Taxi München eG de boekingsprocedure wijzigt op 1 mei 2023. “Voertuigen met buitenreclame van bemiddelingsplatforms zullen bij de prioritering een ondergeschikte rol krijgen”, aldus de Raad van Bestuur. In de toekomst willen ze voorrang geven aan alle voertuigen zonder buitenreclame of met neutrale reclame bij het regelen van ritten. De voorkeur gaat ook uit naar taxi’s die met reclame rijden voor de Taxi Deutschland app of voor een puur taxibedrijf zoals Taxi München eG of IsarFunk. Deze aanpak betekent dat taxi’s met Uber- of Free Now-deurreclame in de toekomst naar beneden zullen glijden op de prioriteitenlijst voor rituitgifte.
Een lid van de raad van bestuur van de coöperatie vertelde Taxi Times dat geen enkele taxi met Uber-reclame wordt uitgesloten van de ritbemiddeling van de centrale. “We kunnen geen enkel lid verbieden om ook samen te werken met andere tussenpersonen. Het is voor ons echter onmogelijk om die leden die zich via hun buitenreclame voor platformaanbieders schadelijk gedragen voor taxi’s, op hetzelfde niveau te plaatsen als alle andere rechtschapen leden.”
• Zo presenteerde Uber zich half maart bij de start van zijn taxicampagne. Foto: Uber.