Transport for London (TfL) kende Uber een nieuwe vergunning toe om 2 ½ jaar in Londen te opereren
Uber heeft van vergunningverlener Transport for London (TfL) opnieuw een vergunning – ditmaal van tweeënhalf jaar- gekregen om op de belangrijke Londense markt te blijven opereren. In november 2019 werd een eerdere vergunningaanvraag van de controversiële app nog geweigerd en stapte Uber naar de rechter waarop Uber na dit beroep in september 2020 een vergunning kreeg voor 18 maanden. Die loopt op maandag af. Merkwaardig is dat TfL de vergunning vrijdagmiddag laat – duidelijk in de luwte van politieke en media-aandacht – toekende. Een woordvoerster van TfL gaf daarop geen commentaar en zei alleen: “Uber heeft een vergunning voor een huurautobedrijf in Londen gekregen voor een periode van tweeënhalf jaar.”
Uber zei in een Tweet dat het “verheugd” was om in de stad – een van haar grootste markten – te kunnen blijven opereren en dat het “blij” was dat het aan de normen van TfL had voldaan. Tijdens de rechtszitting in 2020 zei plaatsvervangend hoofdmagistraat Tan Ikram nog dat hij in zijn vonnis rekening had gehouden met Uber’s dubieuze “track record van overtredingen van de regelgeving”, maar erkende dat het bedrijf inspanningen had geleverd om de diverse tekortkomingen (waaronder chauffeurs die zonder problemen op vergunningen van anderen konden rijden en de inschaling van chauffeurs als ‘schijn-zzp’ers’) aan te pakken en de normen had verbeterd.
In een reactie zei Uber dat TfL “onze sector terecht aan de hoogste regelgevings- en veiligheidsnormen houdt. Terwijl we Londen blijven bedienen, blijven we gefocust op het verhogen van de standaarden op alle gebieden. Deze omvatten onder meer chauffeurs de voordelen en bescherming bieden die ze verdienen, ervoor zorgen dat alle Londenaren veilig kunnen rondreizen en tegen 2025 een volledig elektrisch platform worden.” De herclassificering van de chauffeurs ging bij het Amerikaanse bedrijf niet bepaald van harte. Uber moest via een uitspraak van het Britse Hooggerechtshof in februari 2021 tot de herclassificering van schijn-zzp’ers tot ‘workers’ (een speciale Britse categorie tussen zzp’er en werknemer in) worden gedwongen door de rechter.
In Nederland loopt nog een hoger beroep van Uber tegen een beslissing van de Amsterdamse rechtbank dat Uber zijn chauffeurs conform de taxi-cao als werknemers moet inschalen. Dit dient naar alle waarschijnlijkheid medio 2022.
Na het oordeel van het Hooggerechtshof moet Uber chauffeurs minimumloon en vakantiegeld betalen. De vakbond ADCU, die aan de basis stond van deze overwinning op Uber, schreef deze week in een open brief aan Londens burgemeester Sadiq Khan, dat hij bij de toekenning van de vergunning rekening zou moeten houden met het bepaald niet perfecte plaatje van Uber waar het gaat om de arbeidsomstandigheden van chauffeurs.
De vakbond wijst er op dat Uber het vonnis van het Hooggerechtshof niet correct uitvoert en Uber-chauffeurs alleen vanaf het aannemen van een rit tot het beëindigen er van betaalt. “Dat betekent dat Uber de chauffeurs voor vrijwel de helft van hun werktijd niet betaalt,” aldus de ADCU. “Inflatie en de fikse stijging van de kosten van levensonderhoud hebben het probleem van de uitbuiting van chauffeurs door Uber nog verergerd.” Volgens ADCU hanteert Uber ook een onrealistisch laag bedrag van 45 pence per mijl (0,37 euro per km) om het minimumloon op te baseren. Ook houdt het bedrijf geen rekening met de gestegen brandstofkosten.
ADCU en de vakbond GMB (die met Uber samenwerkt) willen actie ondernemen tegen app-bedrijven Bolt en Ola om hen ook te dwingen de chauffeurs op de juiste wijze te classificeren. Tot op heden hebben Bolt en Ola nog geen stappen gezet in die richting.
- Transport for London (TfL) kende Uber een nieuwe vergunning toe om 2 ½ jaar in Londen te opereren. Foto Uber.